torsdag 16 mars 2017

Politisk tjänsteman har talat med ryssar

Hög tjänsteman har mottagit Legion of merit....
Häromdagen tog  Ekot upp fallet med "den miljöpartistiske tjänstemannen". För några veckor sedan skrev Aftonbladet -  på löpet till och med - att en miljöpartist "i hög tjänst" haft rysskoppling.

Aftonbladet säger sig avslöja att tjänstepersonen tvingats avsluta sitt arbete eftersom hen varit en säkerhetsrisk. En källa påstår det. 

En annan källa - mindre rubrikskapande - påstår att det är trams.

Aftonbladets uppgiftslämnare antyder att det kan ha funnits risk att personen skulle lämna över hemliga uppgifter till Ryssland. Vore  intressant att veta vilken den uppgiftslämnaren är. Och vilken roll hen har och har haft i sammanhanget.

Det känns lite darrigt.

Riksdagens säkerhetstjänst ville inte lämna några kommentarer, meddelades i Aftonbladet. Huruvida det betyder att man faktiskt inte har något att säga framgår inte.

Huruvida det varit mer än de normala kontakter som riksdagspartier har med allehanda ambassader, inte minst de större ländernas, har inte framkommit.

Samtidigt uppges att allt bottnar i en personkonflikt. I så fall med föga hedrande turer, kan man tycka. Jag gjorde just det.

Hur som helst: kvällspressens artiklar om "misstänkt rysskoppling" blev snabbt i pressen  "rysskoppling". Och av bara farten slogs så fast att personen ifråga är en säkerhetsrisk. Ja, jisses, så fort det rasslade iväg. Kanske sitter någon och myser över att någon annan anklagats. Så där som det alltför ofta blir. 

Intressant är det, utifrån det där med källkritik. Häromdagen krävde två riksdagsledamöter klarhet, varnade för häxprocess. Det gjorde de rätt i.

För övrigt vill jag meddela att jag har under flera tillfällen samtalat, ätit och umgåtts med amerikaner, och ävenså erhållit en vängåva till ett värde av cirka 80 kronor. Jag har nyligen också varit på samma möte som två ryskfödda människor. Även två balter har jag träffat på... Och en norrman, det vill säga en person från Natoland. Liknande hände - bortsett från vängåvan - när jag var språkrör. Det ingick liksom i jobbet. Att samtala. En del av dessa utländska människor försökte torgföra sina åsikter i akt och mening att få mig att närma sig deras uppfattning. Det var väl deras uppdrag att tala gott om sina länder.

Men jag stod fast trots alla samtal med främmande makts företrädare i vårt land. Så jag motsätter mig sådant som värdlandavtal med Nato. Militärt bilateralt samarbete med Ryssland är inte heller tillrådligt. Däremot förordar jag diplomatiska förbindelser och jag hoppas att svenska politiker talar med såväl amerikaner som ryssar och andra. Allt annat vore förfärligt.

Självfallet är jag inte heller dekorerad av främmande makt - till skillnad från Sveriges ÖB som blivit dekorerad av USA:s väpnade styrkor genom att hedras med Legion of Merit. Se bilden som visar denna stiliga metallbit. Kanske har denna USA-koppling skett i form av amerikankoppling på USA:s ambassad. Men om det vet jag intet. Det kan ju också skett i samband med att han jobbade i Washington tre år innan han blev svensk överbefälhavare. SvD avslöjar att ÖB i en rapport, riktad till regeringen, lagt ett gott ord för svenskt medlemskap i Nato. Blir detta fallet kan säkert fler svenska politiker och höga tjänstemän erhålla metallbitar för gott utfört arbete.

Personligen skulle jag tacka nej till såväl amerikanska som ryska metallbitar. Artigt men bestämt.