tisdag 7 februari 2017

Så har vänster och höger bytt plats...

Utbildningsminister Gustav Fridolins kräver att mer systematisk uppdelning mellan flickor och pojkar under skoltid skall förhindras. Aktuellt, om än i liten omfattning, i ämnet idrott.

Angrepp kommer från Vänsterns ungdomsförbund. Och stöd från moderaterna. För ett antal år sedan hade det varit tvärtom.

Och förresten, apropå vänster och höger, så repriserar jag två favoritcitat som speglar hur vänster och höger kunde resonera:

"Vad har jag för glädje av att kunna skaffa mig en sommarstuga och fiska, när de gäddor jag får upp är kvicksilverförgiftade och oätbara? Vad har jag för glädje av att kunna köra bil när jag tvingas sitta i milslånga köer, omvärvd av illaluktande och giftiga gaser? Och vad har jag för glädje av arbetstidsförkortning som äts upp av ökat avstånd och restid mellan arbete och bostad?"
Anders Björck, M, 1968 tal i Gimo, sedermera försvarsminister.

"Ja, vi vill ha ekonomisk tillväxt, vi struntar i om vi förstör några mil kust i det här landet. Det finns ju hundratals mil kuster runt Medelhavet och andra hav, dit vi kan åka med den ekonomiska tillväxten i bagaget så att säga… Vi kan ju plaska omkring i Stilla Oceanen, när avstånden krymper." 
Kjell Olof Feldt, S, Chalmers 1970, i Göteborg, sedermera finansminister.