tisdag 6 september 2016

Aktuell fråga 4 (7): Gympa

 Aktuell fråga 1: Dödshjälp - finns här. 
 Aktuell fråga 2: Värnplikt - finns r. 
Aktuell fråga 3:Enkla jobb - finns här 
 
VM 2015 - damernas barr. Fyra fick dela guld.
Skolinspektionen gav för en vecka sedan grönt ljus för att en skola skulle kunna ha lektioner i gymnastik uppdelade för flickor och pojkar för sig.

Utbildningsministerns reagerade blixtsnabbt - han rasade enligt en rubrik. Skolan har ett uppdrag att bryta förlegade könsnormer, meddelade han. Och det är ju riktigt.

Men jag har ändå - trots att jag verkligen försökt uppvigla mig själv - svårt att bli upprörd. Kanske beror det på att jag själv stora delar av min skoltid hade uppdelad gymnastik. Det gick bra.

"Jag har svårt att se det som ett övergrepp av den digniteten att staten skall lägga sig i ifall några skolor väljer att ha skilda gympalektioner." Nu citerade jag Maria Wetterstrand för säkerhets skull. För att liksom ta skydd..:-) Har ju blott och bart ett perspektiv som formats av att jag är man.

Maria fortsätter: "Det kan mycket väl avgöras på lokal nivå, av skolan ihop med lärare och föräldrar... Det är ingen katastrof om det görs lite olika", skriver hon i en krönika i Syre.

Frågan är vad staten skall lägga sig i och inte. Hur detaljstyrande staten skall vara. Det fanns en gång en central tanke i MP - den tanken kallades decentralisering. En decentraliserad beslutsordning skulle kunna innebära att man faktiskt, om man så önskar, skulle kunna tänka sig att några skolor skulle välja att ha några lektioner i gympa könsuppdelat.

Om några elever känner att de är tryggare av det, och vågar mer, så varför motsätta sig det av princip. När eleverna lämnar skoldagen är de ju ändå förvisade till att antingen spela fotboll i damserier eller herrserier... Eller tävla i gymnastik uppdelat för män och kvinnor.

Så länge staten accepterar den indelningen förstås. Just nu har vi kunnat avnjuta hur damlandslaget i fotboll tog OS-silver. Jag har inte hört att regeringen ännu avser att tillsätta en utredning för att försöka stoppa denna uppdelning. Det hedrar den.

Jag ser att Maria, och även Syres ledarskribent Lennart Fernström, menar att det är helt okej om också några badhus förutom vanligt allmänt bad skulle få för sig att ha några timmar för bara kvinnor. Jag håller med dem - jag har svårt att bli upprörd för det också, jag har verkligen försökt men det lyckas inte... (Och kom nu inte med att nästa steg skulle kunna bli att dela upp i badtimmar för svarta och för vita... det är bara dålig retorik).

Själv tycket jag det är fånigt och mycket tvivelaktigt med könsuppdelning, men bara för att jag tycker det är fånigt behöver det ju inte innebära att lag skall stiftas. Rätt var det är börjar man lagstifta om vilka kläder man får ha på sig också... Sånt kan ju ske också i länder kända som demokratier. En del politiker för för sig att man inte får bada i havet om man inte visar tillräckligt mycket av kroppen, andra politiker får för sig att man inte får bada om man visar för nånting.

Så vi sitter på ett sluttande plan när politiken tar sig för.

Det gäller att sätta gränser för vad staten styr. Precis på samma sätt som det gäller att sätta gränser för vad kapitalet styr. Vi börjar bli dåliga på både dessa gränsdragningar...

En av de kortisar som jag gillade mest när jag var språkrör var följande: Vi tror mer på människor än på staten och kapitalet.

Avslutningsvis skall jag göra något jag mycket sällan gör, citera DN:s ledarsida utan att vara var sig kritisk, ironisk eller allmänt dumdryg.  Hanne Kjöller skriver:

"Det finns möjligen en annan tolkning av den debatt som nu förs. Och det är att de svenska politikerna vill visa solidaritet med de franska. Det är ju lite synd om fransmännen som med sitt burkiniförbud frontat som Europas jubelidioter. Nej, måste S, M och MP ha tänkt, i sann solidarisk anda gör vi som fransoserna: Vi reagerar resolut mot något som inte är ett problem – i stället för att göra något åt de verkliga problemen. Som till exempel tvångsäktenskap, hedersvåld, trakasserier i det offentliga rummet, radikalisering och terroristrekrytering."

Det ligger nåt i det.