torsdag 24 december 2015

Årets sista julkväde

Gryning denna julaftons tidiga morgon, månen vandrar stillsamt över fjärden in över skogen, och jag - trots min avdankade ställning - kan inte låta bli att, som ännu livs varande politiker, fullfölja traditionen att julekväda. Sålunda vänder jag mitt ansikte mot öster, i riktning mot riksdagskvarteren, och kväder med uppgiven stämma:

Ack och ve, jag är ju bara
en bland besserwissers skara
som av dumdrygheten lider
i dessa julekvädestider.

Ack och ve, så lätt det är så här breve
- på bloggen och i teve -
berätta om politikerns dumhet och brist
 ja, man låter ju lätt som en sån där haverist.

Men, ack och ve, o, politiker kära,
jag har ju själv i tid varit så nära,
att jag ännu inte mist
politikers dumhet som brist.

Ack och ve, i denna julekvädestid,
när månen vandrar sin tysta bana
jag önskar eder alla en fröjdefull frid
och hoppas själv på en bättre vana.

Och förresten skall jag erkänna en sak,
att i huvudet längst där bak,
önskar jag att jag själv vore minister.
Se där ytterligare en av mina brister.

Till samtliga läsare - såväl de som gillar det jag skriver som de som ogillar det jag skriver - önskar jag en god helg. Varför inte inleda, eller avsluta, eller när som helst, med att avnjuta en av de mest fullkomliga sångarinsatser som någonsin gjorts. Så fjäderlätt i passager när alla andra låter ansträngda, så elegant frasering, så sanslöst vackert. Man behöver verkligen inte vara troende för att ögonen skall bli röda:

Stefan Löfven kävde finns här.
Anna Kinberg Batras här.
Småttingarnas här.

Ursäkta den inledande reklamen som kan dyka upp några sekunder.

11 kommentarer:

  1. "Snön lyser vit på taken, endast Tomten är vaken."

    GOD JUL!

    Nisse/

    SvaraRadera
  2. Härligt kväde även idag.

    Sen - precis som du är inne på - en viss medkänsla bör man ha med politikerna.

    Vi lever inte i en tid präglad av framstegstro i stil med 1960-talet, utan vi lever i en nedgångsperiod för mänskligheten, där det finns enorma och svårhanterade utmaningar.

    Bara att tillönska även politiker av olika schatteringar en god jul och hoppas på att mer av nytänkande kan inträffa inom politiken nästa år.

    Och i bästa fall blir du minister till sist - även om det lär dröja lite till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillåter du en omkvädning?

      "I bästa fall blir du minist-
      er, med tiden, till sist."

      Allt gott!

      Fred Lane

      Radera
    2. Vi har väl medkänsla med politikerna? Det betyder ju inte att man måste skriva under på att regeringen är rätt plats för personer med särskilda omvårdnadsbehov och behov av integrering på arbetsmarknaden. Det finns andra organismer för sådant.

      God Jul tillönskas samtliga och i synnerhet bloggägaren, som ju bevisligen är utrustad med oändligt tålamod. Beundransvärt att fortsätta och söka efter bättre vägar även när det mesta går åt fel håll och kommentarerna är sura.

      Radera
  3. Si Deus pro nobis, quis contra nos?

    God Jul

    SvaraRadera
  4. Nej, inget "ack & ve"!
    Nu ska vi hellre se
    fram mot bättre tider,
    som kommer vad det lider.
    Och tack för fin musik!
    Ja, Birger är sig lik:
    alltid generös,
    klok och graciös.

    Gt

    SvaraRadera
  5. Amor vincit omnia etnos cedamus amori
    Nej inget "ack & ve"!"
    Bättre tider kommer vad det lider!

    God Jul!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  6. @Birger
    Om du Vill du bli minister
    var medveten om dina brister
    Titta på min julhälsning
    och få till sist din frälsning ;-)

    God Jul

    SvaraRadera
  7. Helgad vare Birger - tack för Jussis Franska (1843) Julpsalm in-
    sjungen 1959.

    (Här är det inte tal om nednötthetens elände utan hållbarhetens
    evighet.)

    God Jul!

    SvaraRadera
  8. Ett "goss-monster" ylade mot månen
    en hejdundrande "rea" tänkte han fixa
    Lömsk & List hade uppfostrat "sonen"
    & Morbror Svek hade lärt honom trixa..

    SvaraRadera
  9. Ja, vilken fantastisk prestation, jag får tårar I ögonen nästan varenda gång jag hör den. Jag och min far brukade i manga år vaka in julen med Bertil Perrolfs radioprogram som startade vid midnatt just med Jussis O Helga Natt. Känslorna förstärks också på något sätt när man läst om Jussi Björlings såriga liv.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.