fredag 17 januari 2014

MP nyktrar till efter ett idelogiskt virrigt decennium

Så börjar då MP:s återtåg till sans och måtta när det gäller järnvägen. "Det gäller att avbryta avregleringen nu innan det är för sent", säger Karin Svensson Smith, som är trafikansvarig i partistyrelsen. Utvärderingar  av privatiseringar av trafik på räls i Storbritannien, Nya Zeeland och Tjeckien pekar alla i samma riktning: dyrare, sämre. 

Dagens system där mer eller mindre internationella bolag kan komma och skumma av grädden är kontraproduktivt för människor, om än inte för kapital. Sverige har Europas mest avreglerade tågtrafik. Det gäller att skilja mellan frihet för människor och frihet för kapital. De gröna var bra på det en gång i tiden. 

Jag har förstått att riksdagsledamot Stina Bergström inte varit speciellt bekväm med den vulgärliberala sjuka - det vill säga att inte se skillnad mellan frihet för människor och frihet för kapital - som drabbade partiet och som slog ut i full blom under epoken Valtersson/Wetterstrand/Eriksson. Det var på tiden. Kanske beror uppvaknandet på att partiet numera hotas av det parti Jonas Sjöstedt leder.

Som avgående språkrör - och därmed lame duck - röstade jag förresten  inte med resten av riksdagsgruppen när denna, tillsammans med de borgerliga och socialdemokraterna, röstade för att SJ skulle bli aktiebolag samt att verksamheten skulle kunna slås sönder på flera bolag. (Trafikutskottets betänkande 1999/2000:TU11).

Återigen är det S som är vågmästare i en fråga. Håkan Juholt vädrade tanken på återreglering av järnvägen - som ändå är utsatt för konkurrens av bil och flyg - medan Stefan Löfven och Damberg är mindre benägna. Socialdemokraterna blir vågmästare som så många gånger förr... 

18 kommentarer:

  1. Ingemar Gråsjöfre jan. 17, 08:12:00 fm

    "Europas mest avreglerade tågtrafik." Mnjaaa Schweitz har såvitt jag förstår uppemot 2 olika operatörer på sina järnvägar, utöver den statliga.

    SvaraRadera
  2. Ingemar Gråsjöfre jan. 17, 08:13:00 fm

    Uppemot 20!! skall det vara.

    SvaraRadera
  3. Även analysen i DN slår fast att Sverige "har Europas mest avreglerade tågtrafik", så det är nog ett helt riktigt konstaterande, Ingemar.
    B.

    SvaraRadera
  4. Citat ur avhandling som tittar på Sverige och Schweits:
    "En annan bidragande faktor till Schweiz goda kvalitet på spårtrafik, är att den i
    huvudsak bedrivs av ett enda företag..."

    "De företag som driver och
    förvaltar järnvägsinfrastrukturen i Schweiz är också de som trafikerar den, och på så sätt
    blir det färre inblandade parter och kommunikationsvägarna är korta."

    SvaraRadera
  5. Ja det är S som är vågmästare. Men Stefan Löfven är Juholts raka motsats. Håkan Juholt förklarade att vissa verksamheter ska vara fredade mot privat ägande och vinstintressen. Hur det gick för honom det vet vi. Vi har facit. Hans fel och brister förstorades upp och rena lyteskomiken fick en del av oss att gapskratta. Men skrattet börjar fastna i halsen.

    MP och V skulle med en enda mening gemensamt kunna säga det som står i din länk.
    "EU kommissionen är på väg att avreglera hela unionens tågmarknad med Sverige som förebild."

    Istället kräver MP och nu även V generaldirektören för trafikverkets avgång.

    Catharina Elmsäter Svärd säger ju sanningen "Lagstiftningen på järnvägen är oerhört EU reglerad."
    Men hon kopplar inte samman detta med EU kritik.
    Det är sorgligt, det krävs tydligen en stor tågolycka eller fler med persontåg, innan vi slutar diskutera symtom och istället diskuterar själva systemet.
    Vi är föregångare för detta experiment. Men alltså ingalunda så unika som vi tror. Förgångare betyder att andra vill följa efter eller tvingas till det.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  6. EU har i sin grundlag inskrivet den nyliberala politik som alla måste följa, och som orsakar den ekonomiska katastrofen idag. Det är den som är grunden i alla partiernas politik. Vi kan inte få någon verklig förändring förrän vi lämnar EU. Det kan inget parti göra något åt.
    Alla partier hamnar i samma fålla, om man inte är medveten om problemet.

    Lisbeth. Bra inlägg!

    Christer

    SvaraRadera
  7. Tack Christer! Instämmer helt i ditt inlägg.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  8. Man får dock INTE förneka och förringa Mp-ledningens fortsatta ideologilösa vurm för höghastighetsbanor och dito tåg!
    Först när de nyktrar till också från detta vansinne, kan jag vara benägen att se en liten tillnyktring i just den frågan, men på ett övergripande plan, vad gäller "tillnyktring", så krävs förstås: SYSTEMINSIKT & PROBLEMBILD, annars famlar de fortsatt i sin "gröna, tekniska & ekonomiska tillväxt", och behandlar fortsatt symptom som om de vore problem...9464592 24

    SvaraRadera
  9. Neoliberal Agendafre jan. 17, 10:06:00 fm

    Järnväg är dinosaurieteknik snart i vilket fall, inom ett par årtionden kommer vägarna trafikeras av självkörande bilar.

    Många av bilens nackdelar försvinner då:

    - Inget letande efter parkeringsplats, bilen lämnar av dig på jobbet och letar sen parkeringsplats själv. Eventuellt hämtar den upp en annan familjemedlem, vilket förövrigt gör att man slipper ha två bilar. (Med reservationen att folk fortfarande kommer åka till arbetsplatser om 20 år)

    - Man kommer färdas mycket snabbare, tänk 200-300 km/h utan krockrisk då datorer kan se i mörker/dimma och reagera på en bråkdel av en sekund.

    - Det kommer gå att sova i bilen, om man vill åka längre sträckor.

    - Man kommer sitta vänd mot mitten, ungefär som i en tågkupé, vilket gör att man kan arbeta, äta frukost, se på film eller vara uppkopplad mot nätet. Det gör att trafikköer inte kommer upplevas som jobbiga.

    - Mindre strul då bilen kommer tanka och åka på service själv.

    - Försäkringskostnader kommer sjunka eller helt försvinna då de blir en del av bilens garanti.

    - Långtradare kommer köra dygnet runt i snabb hastighet och utan att man behöver betala för förare. Järnvägen kommer få mycket svårt konkurrera.

    Tyvärr är det få politiker som förstår vad som väntar, så man kommer bränna massa skattepengar på att bygga ny järnvägsräls som sen kommer stå oanvänd resten av århundradet.

    SvaraRadera
  10. Detta förutsätter datorer...Tyvärr det är inte bara politiker som har svårt att lägga pussel. Neoliberal vi kommer nog att sitta vända mot himlen i bön och inte vända mot mitten.

    SvaraRadera
  11. Neoliberal, jag ska berätta att jag många gånger omprövat min inställning till järnvägen.

    Det beror på att jag i grunden inte anser att man skall göra sig beroende av så sårbara system.

    Ett robust samhälle kräver enkla system som bygger på att den enskilde kan känna tillit till dem även i ett samhälle där stora störningar kan uppkomma. Och kommer att uppkomma.

    Järnvägen är sårbar, skrämmande enkelt att nyttja för terrorhandlingar, svåradministrerat. Ändå - se nedan - finns anledning att satsa på underhåll, viss utbyggnad och framför allt ett tredje spår för omkörning och för möjlighet att ta sig fram även om det uppstår hinder på ett spår.

    Det system du talar om, och som blir en del av framtiden om inte omständigheterna kommer att förändra alla förutsättningar, är också det extremt sårbart, dessutom upptar det stora ytor, vilket är negativt ur ett inte minst ett urbant perspektiv.

    För transporter av varor kommer i framtiden tåg inte vara det optimala, utan snarare de luftskepp, som inte kräver större ytor och som är tystgående och kan leverera varor från ett ställe till ett annat på det enklaste sättet.

    Mångfalden, den förhållandevis enkla tekniken, leder till minskad sårbarhet jämfört med rälsen.

    MEN trots denna uppfattning finner jag att järnvägen har en framtid såväl regionalt som mellan urbana centra. Dock, och har avviker jag starkt från MP:s hittills framförda vurm, är jag synnerligen tveksam till så kallade höghastighetsbanor. Trots goda argument som framförts i bland annat några böcker - t ex av Sternlycke.

    Förutom att bygget av sådana kräver ny sträckning på många håll är frågan om det verkligen är miljö- och ekonomieffektivt. Att spara in någon timme på resan Stockholm - Göteborg innebär att man får färre stopp och därmed mer bekymmer för resande som inte skall från ände till ände. Det järnvägen bör konkurrera med är a) tillförlitlig tidhållning och b) bekvämt resande som ger möjlighet till att arbeta under resan och c)hyggliga priser beroende på att de externa kostnaderna i form av miljöpåverkan är låga.

    SvaraRadera
  12. Neoliberal Agenda glömmer som vanligt vissa "detaljer" som det här med ENERGIN t.ex.!!!

    Resor till och från Jobbet utgör idag den största miljöpåverkan för många verksamheter (då ca 10 liter motsvarar ca 1 års fysisk arbetskapacitet för en människa).

    Låt oss visionera om framtiden, men varför inte då utifrån dagens uppenbara problem nu i färskt minne/medvetande.

    Och vända mot mitten, 90 grader från färdriktningen, är ju isig vansinne.

    SvaraRadera
  13. Men "Neoliberal´s" resonemang går ihop ifall man föreställer sig att fordonsflottan kan drivas med nyliberal varmluft. Sådan verkar det finnas obegränsade mängder av...

    /Lars

    SvaraRadera
  14. Bra försvarsdebatt idag! även om jag missade mycket. Att höra Jonas Sjöstedt (V) tala om Sveriges vapenexport till diktaturer och "demokratier" som förbereder krig var gott för själen. Att höra honom koppla samman krig, miljöförstöring var något nytt i dessa sammanhang, som mestadels brukar handla om att försvara sig mot ryssen. Att medlemskap i Nato inte är att föredra. Krig och upprustning tillhör ett av de allra största hoten mot miljön. Ändå så upprustas det inom och utanför EU.

    När det gäller resor till jobben, så krävs det ny räls inte i första hand mer räls, eller framförallt ett tredje spår för omkörning. Även om det inte bara handlar om att bygga mer räls, så kan vi inte längre bara lappa och laga. Söndertrasad och rostig räls måste bytas ut. Höghastighetståg på gammal räls är tragikomiskt att ens diskutera.

    Mer pengar till underhåll också om pengarna försvinner ner i privata fickor och inte används till underhåll.
    Åter till EU...? "Lagstiftningen på järnvägen är oerhört EU reglerad."

    Om det är som Elmsäter Svärd säger" och det är det, så räcker det inte med att pumpa in ännu mer pengar i systemet? Eller att låta huvuden på trafikverket rulla?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  15. Neoliberal Agendalör jan. 18, 12:27:00 fm

    2Neoliberal Agenda glömmer som vanligt vissa "detaljer" som det här med ENERGIN t.ex.!!!"

    Mängden energi vi kan få ut från solceller per investerad krona har ökat 20 ggr de senaste 20 åren. Denna trend kommer fortsätta. Redan idag kan man åka en Tesla på energi från solceller och sen finns kärnkraft.

    "Och vända mot mitten, 90 grader från färdriktningen, är ju isig vansinne."

    Dagens baksäte kommer fortfarande vara riktade framåt, men framsätena vänds runt så man kan se varandra.

    SvaraRadera

  16. @ Lisbeth

    Jag förstod aldrig varför folk skrattade åt hur Juholt behandlades. Men jag förstår varför man svartmålade honom. Han var ett hot mot stora maktintressen, därför gjorde man sig av med honom. Nyttiga idioter skrattade och hjälpte till.


    Underhunden

    SvaraRadera
  17. Elmsäter-Svärd säger det hon är tvungen att säga. Men om man kollar hennes finurliga blick, kan man där läsa att hon ibland tänker något annat. Tror...

    ...Gt

    SvaraRadera
  18. I kraven om att återreglera järnvägstrafiken tycks miljöpartiet faktiskt gå längre än vänsterpartiet. I praktiken kvittar dock vilket av dessa partier som vill reglera mest, om Löfvén och Reinfeldt delar makten mellan sig efter nästa val. Mycket talar för en sådan uppgörelse.

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.