Så här när feminismen uppmärksammas ett tag i den politiska debatten (skrev om det igår) så känns det naturligt att upplysa Jan Björklund och de andra om Elin Wägner och det mod hon visade i kamp för kvinnors rättigheter, miljö och fred.
Elin Wägners radikalitet var både bredare och djupare än de
traditionella arbetarförfattarnas eftersom hon vävde samman kampen för
kvinnors rätt till frihet och jämställdhet med både fredsarbete och
ekologisk grundsyn. Hon var den första ekofeministen.
När hon dog 1949, sextiosju år gammal, hade hon
skrivit mer än 30 romaner, en mängd noveller, artiklar och manus till
både radio och film. Alltid radikalt och engagerat, ofta mästerligt, och
humoristiskt, formulerat. Med sinne för både det fjäderlätta och tungt
analyserande.
Frågan om kvinnlig rösträtt var central för Elin Wägner. Sverige låg
efter de övriga nordiska länderna. I den ryska lydstaten Finland hade
kvinnor fått rösträtt redan 1906. I Sveriges riksdag hade visserligen
liberalen Fredrik Borg 1884 motionerat om kvinnlig rösträtt på lika
villkor som männen, men utan framgång. Greve Sparre kritiserade
förslaget med motivet att det skulle bli för trångt i riksdagshuset
eftersom kvinnorna hade så vida kjolar…
Det dröjde ända till 1921 innan kvinnlig rösträtt infördes i Sverige.
Ytterligare sex år dröjde innan flickor fick tillträde till läroverk på
samma villkor som pojkar. Och fram till 1939 hade arbetsgivare rätt att
avskeda kvinnor på grund av förlovning, äktenskap, graviditet eller
förlossning. I kampen för kvinnlig rösträtt och kvinnlig frigörelse var
Elin Wägners böcker murbräckor som ihärdigt och skoningslöst under
decennier hamrade på patriarkatets murar.
|
Sv Akademiens utgåva |
I Pennskaftet (1910) beskriver hon
humoristiskt och ömsint hur idealism och lust driver liberala kvinnor
att, i nästan religiös anda, arbeta för kvinnlig rösträtt. Men också hur
motståndet gjorde sig hört från såväl överklassens som medelklassens
och arbetarklassens kvinnor. Vad skulle hända med familjerna om kvinnan
fick rösträtt? Hade man en bra man som förmyndare var det väl inga
problem? Var det verkligen kvinnligt att behöva bekymra sig om politik?
Och vad begrep arbetarrörelsens fattiga kvinnor?
Pennskaftet
uppfattades som en av det årets främsta böcker. Genom rappt
språk och humoristisk dialog lyckas Elin Wägner på ett lysande sätt
beskriva den tidens många samhällsproblem. Men Elin Wägner vågar även
beskriva rösträttsrörelsens inre liv, intriger, kompromisser och
tvekande. Hon faller aldrig för förenklingarnas frestelse när hon
utmålar de män som dyker upp i handlingen, tvärtom, här finns ingen
kollektiv skuldbeläggning utan varje man, liksom varje kvinna, beskrivs
som individer.
Elin Wägner ogillade ”maninnor”,
kvinnor som efterapade män i val av kläder och livsstil. Hon ville ge
kvinnor frihet att vara de individer de är, inte kopior av de roller som
män intagit.
Hon såg ingen konflikt i att värna moderskapet och att samtidigt plädera
för kvinnans frigörelse. Hon menade att kvinnan hade lika stor rätt
till arbete som till familj och barn eller vilka relationer hon så
önskade. Valde hon att föda barn utanför äktenskapet så var det hennes
sak och för detta skulle hon inte straffas. Och fick hon möjlighet att
förälska sig i medelåldern – ”råka ut för en vårflod i augusti” – så
hade hon sin fulla rätt utan att bli klandrad och fördömd.
Om en kvinna lever som en man så blir hon omyndigförklarad – det är
temat i Natten till söndag (1926) som kom ut 6 år efter den allmänna
rösträttens införande… Även då riskerade kvinnor att bli
omyndigförklarad om de använde sina pengar på ett sätt som män ansåg
”oförnuftigt” – än värre om de också valde att leva utanför äktenskapet.
”Jag levde inne i en för mig osynlig byggnad, konstrikt sammanfogad av
lagar och förordningar, som männen plitat hop under århundraden, och där
de bodde med oss.” Så beskriver hon träffsäkert samhället i romanen.
Elin Wägners syn på jämställdhet
brukar jämföras med den syn Ellen Key hade. Key menade att mannen stod
för hjärnan och kvinnan för hjärtat i det system som upprätthåller
samhället. Skillnaden mellan man och kvinna var strikt biologsikt
betingad. Samhället skulle, enligt Ellen Key, bli bättre den dag kvinnan
fick möjlighet att föra ut sina moderegenskaper i det offentliga livet.
Ellen Keys uppfattning var att de biologiska skillnaderna mellan män och
kvinnor bar med sig intellektuella, emotionella och psykologiska
olikheter som på ett ödesbestämt sätt gett dem olika samhällsuppgifter.
Elin Wägner, som förde brevväxling med Ellen Key och på många sätt
beundrade henne, delade inte denna syn på feminism, på kvinnligt och
manligt. Elin Wägner menade tvärtom att begreppet kvinna inte alls bara
var biologiskt bestämt utan även kulturellt konstruerat och direkt
beroende av samhällets maktrelationer. Medan Ellen Key menade att
kvinnor nog kunde bli arkitekter för att konstruera barnstugor och
lekrum, menade Elin Wägner att kvinnor kunde bli arkitekter. Punkt.
Elin Wägner var inspirerad av den sydafrikanska författaren Olive
Schreiner som gett ut boken Kvinnan och arbetet 1911. Schreiner menade
bland annat att kvinnor ”känner människobarnets historia” till skillnad
från mannen. Kvinnor vet vad det kostar att bära på ett barn, att föda
ett barn, att mätta ett barn – och därmed kommer kvinnan att, så fort
hon får rösträtt, avskaffa krig och våld som metod att lösa konflikter.
Just detta – att kvinnor som vet
vad det kostar att föra fram liv – var något som också fick Elin Wägner
att fast och fullt tro på att kvinnors rösträtt verkligen skulle leda
till nedrustning och pacifism. Efter det att åren gick blev hon djupt
besviken på att kvinnor inte använde sin rösträtt för att driva fram en
annan ordning, en fredens och nedrustningens ordning.
Elin Wägner var djupt kritisk till uppdelning av män och kvinnor. I
samband med att Socialdemokraterna och Högern (som då hette Allmänna
Valmansförbundet) bildat kvinnoförbund, där kvinnor skulle få leka för
sig själva medan männen tog besluten, skrev hon en essä i tidningen Tidevarvet
(1923) i vilken hon motsatte sig ”ghettoiseringen”. Hon kritiserade att
kvinnor hänvisades till att skriva tidningsartiklar som riktade sig till
kvinnor, att böcker skrivna av kvinnor riktades till kvinnor… Liksom
hon kritiserade att ”svarta magistrar” i USA blev hänvisade till att
läsa med svarta barn, att svarta tandläkare i Frankrike blev hänvisade
till att laga svartas tänder.
Kön och ras kan inte vara skäl för gränsdragning, menade Elin Wägner. Detta är bara en form
av maktutövning som ”den vite mannen, härskaren som lagt jorden under
sig” använder för att bibehålla förtryck, makt och egen vinning. Hon
skrev: ”Det var en tid, då det blåstes i horn för den första kvinnliga
läkaren, juristen och journalisten. Trumpeten skulle kanske ha blivit
mindre livligt begagnad, om man då kunnat förutse, att deras
efterföljare skulle hänvisas att öva sin verksamhet blott och bart i sin
egen avskilda värld.
Men,
menade Wägner, även "framtidens män" underställs den vita mannens
härskarmentalitet. I hennes böcker finns oftast åtminstone en
"framtidens man" som förstår sig på kvinnors rättigheter såväl som
verklig fredssträvan. Hon skrev:
"Bland
dem (framtidsmännen) är naturligtvis Gandhi den främste, emedan han först av alla
folkledare i världen fick den idén att den vita civilisationen var
förgänglig och kunde och borde i så hög grad blandas upp med andra
tillsatser från andra raser att den miste sin exklusivitet, men vann en
framtid. (-) Framtidens män förstår att människan dukar under i sin
hopplösa kamp för anpassning till den mekaniska tillvaron..."
Hennes analyser kan likna marxismen när det gäller hur hon ser på
systemets oundvikliga kollaps. Också i hur hon förväntar sig att de
många maktlösa människorna skall vakna upp och förändra. Men Elin
Wägner syftar djupare än till bara klasskamp, för också den kommer att
domineras av män. Hon ser möjligheter i delaktig demokrati och i
självständiga enheter i samverkan där män och kvinnor samarbetar "utan
skrank emellan, på lika villkor och på samma plan". Kvinnan måste ha rätt att såväl ha familj och
barn, som möjlighet till varje arbete utanför familjen; annars skulle
hon hållas som mannens fånge därför att hon saknade ekonomiska
möjligheter att själv ha kontroll över sitt liv och sin framtid.
Elin Wägner kom i viss konflikt med Alva Myrdal och marxisterna. Hon såg
nämligen redan 1941 faran i att bygga stora system, om än i det godas
tjänst och med ädla syften, eftersom system alltid kan "övertas av
krafter med onda eller snöda syften". Det gällde allt från storskaliga
institutioner för barn och äldre till politiska system. Hon hänvisar
till en av de fredliga fäderna för anarkismens, Peter Kropotkin. Skulle hon tvingas välja mellan Marx och Kropotkin vore valet lätt.
Kropotkin myntade begreppet inbördes hjälp som svar på kapitalismens inbördes kamp,
och hade dessutom redan trettio år tidigare påpekat risken för att
även arbetarna skulle utöva "den kolonialistiska imperialismens" idé -
enda sättet att motverka detta var att decentralisera, utveckla
självtillit, överblickbarhet och energihushållning samt producera mer
lokalt för lokala behov. Som hand i handske för Elin Wägner, som på alla sätt tänkte globalt, men förstod vilken av det lokala.
Elin Wägner var en av kvinnorna i
Fogelstadgruppen som bland annat drev Medborgarskolan på Fogelstad. I
denna folkhögskola gavs kvinnor ur olika samhällsklasser möjlighet att
studera hur samhälle och politik fungerar – teoretiskt och genom
praktiska övningar. En pedagogik utformades, som än idag känns modern.
Förutom Elin Wägner bestod gruppens kärna av Elisabeth Tamm, Kerstin
Hesselgren, Ada Nilsson och Honorine Hermelin. Ingen av kvinnorna
tillhörde arbetarrörelsen.
Två av dem var riksdagsledamöter för
liberalerna. Det tycks varit skäl nog för den socialdemokratiskt
dominerade kommunen att negligera en av nittonhundratalets mest
spännande centra… De liberala kvinnorna lät sig förresten, till skillnad från Elin Wägner, förföras av Alexandra Kollontajs försvar av Stalin.
När Elin Wägner invaldes till stol
nr 15 i Svenska Akademin så var hon drygt 60 år. Det var en senkommen
bekräftelse på närmare 40 års engagerat skrivande. Året var 1944. Hon
hade engagerat sig i krigets vanvett och redan 1938 tagit starkt avstånd
både från både nazism och kommunism. November 1938 skrev hon:
”De vet inget om följderna av att kränka den mänskliga värdigheten genom
att behandla individerna som nollor, vilka får sitt värde först genom
ledarsiffran, de förstår inte att det mänskliga väsendet protesterar mot
att slitas från sambandet med naturen, liksom grödan och boskapen
protesterar mot att industrialiseras för produktion och profit.”
Men det
var naturligtvis inte Elin Wägners heta engagemang mot diktatorer och för kvinnors
rättigheter - än mindre för hennes heta plädering mot militarismen eller hennes
starka övertygelse om att människan inte har rätt att våldföra sig på
naturen - som öppnade dörren till Akademin.
Nej, allt detta va snarare något som besvärade männen i Svenska
Akademin… Dessutom var Elin kvinna, vilket i sig var en
provokation. Att hon kunde skriva var höjt över allt tvivel - hon hade
redan gett ut närmare 30 romaner, varit en utmanade skribent i tidningar
som Idun och Dagens Nyheter. Hon behärskade allt från fjäderlätt ironi,
humoristiska vändningar och brinnande pamfletter till sofistikerad,
intellektuellt disciplinerad, analys. Men det var inte detta som varit
avgörande för hennes inval i Akademien. Motivet var istället att hon
skrivit en biografi över Selma
Lagerlöf. Lagerlöf var ju den första kvinnan i Akademin - att skriva en
biografi över denna kvinna var att betrakta som en bekräftelse på att
Akademin, i all sin manliga vishet, gjort rätt som släppt in Lagerlöf i
den illustra församlingen.
Som akademiledamot var Elin
delaktig i jakten på värdiga Nobelpristagare inom litteratur. Men
självfallet tog hon också del av resonemang kring andra pristagare. Jag
kan tänka mig att hon rös i samband med utdelningen av Nobelpriset i
medicin 1948… Nobelpriset hade just delats ut och den traditionella
Nobelmiddagen pågår. Plötsligt tystnar de välklädda männen och de
elegant klädda damerna. Akademiledamot Gustav Hellström får ordet och
påbörjar sitt hyllningstal till pristagaren Paul Müller: ”Doktor Müller!
För en lekman framstår ni som en mänsklighetens välgörare av sådan
dignitet att ni behöver ett helgons ödmjukhet för att undvika att
drabbas av den värsta av alla andliga sjukdomar – övermod!”.
Dr Paul Müller hade just tagit emot priset för upptäckten av
diklordifenyltrikloretan – eller DDT. Vid den högtidliga prisutdelningen
hade DDT beskrivits som ”ett undermedel, en välgörare, en räddare i
nöden… Och praktiskt taget ofarligt för människan…”. Detta välsignade
undermedel hade under några år redan spridits inom jordbruket.
Kemikalierna hade kommit, det onda skulle utrotas och överflödets lycka
skulle sprida sig med kemikalieduscharna.
Elin
Wägner hade varnat för den naiva idén att insekterna skulle kunna
utrotas, hon hävdade att de skulle anpassa sig, att kemikalierna skulle
sprida sig genom näringskedjorna. I Väckarklocka, formulerade hon en världsbild som var en helt annan än den som gett Paul Müller sitt nobelpris:
”Soldaterna besprutar sina största fiender med kulor, lantmännen
besprutar de minsta med sina kemiska lösningar. Båda delarna är ett
hopplöst företag. Bespruta ett fiendefolks soldater till döds och en
oumbärlig del av den mänskliga familjen har undergått en behandling vars
följder ingen kan beräkna. Bespruta vinstockens parasiter och man dödar
livet i jorden under den, utan vilken vinstocken inte kan leva.
Det finns inga skadedjur.
Men genom jämviktsstörningarna i naturen har tillfälle givits för arter
som skulle haft en gallrande uppgift att breda ut sig över sin givna
gräns. I den mån människan stört jämvikten, uppträder hon själv som ett
skadedjur.”
Det var ord och inga visor. Elin
Wägners världsbild präglades av att allt hänger ihop. Människan
som en art bland andra arter, tillhörande den stora
familjen tillsammans med allt annat levande. Allt hänger ihop och hon
uppmanade kvinnor och män att värna naturen och förutsättningar för liv.
Hennes oro för vad man gjorde med
jorden kom ur ett djupt engagemang. Hon skrev:
"Även en analfabet kan vara vis nog att förstå att växterna och djuren
äro jordens barn som vi och att det är till gagn för människan att leva i
samförstånd med dem. (-) Vi måste förvärva eller återförvärva en så
djup insikt att vi kunna samarbeta med naturen istället för att
motarbeta den. (-) Människan har tillerkänt sig själva oinskränkt
äganderätt över allt det som med de kosmiska krafternas hjälp lever,
växer och rör sig på jordens yta. Likaså över de vilande krafter som
gömmer sig i hennes innandömen, det må vara vatten eller stenkol, olja
eller mineraler. Det är följdriktigt att jorden nu utplundras och
sönderslits under deras strider om dem. (-) Vi här i Sverige äro icke
helt okunniga om vilka svårigheter andra länder ha att dras med på grund
av jordens revolt, men vi har ytterst svårt att känna igen symtomen på
samma revolt när de uppträder hos oss själva."
Denna ”civilisationskritik” formuleras när andra världskriget avslutas
och drömmarna om evig ekonomisk och materiell tillväxt präglar
efterkrigstiden på ett naivt sätt. Tron var stark på att man skulle
behärska naturen, ta strid mot naturlagarna och slå sönder de sammanhang
man inte förstod meningen med. Kemikalierna skulle utrota skadeinsekter
en gång för alla och förnya jordbruket, industrierna skulle växa med
tillgång till billiga fossila bränslen, transporterna skulle öka vår
frihet med hjälp av exploatering av naturresurser, några ekologiska
hinder existerade inte och människans mål var entydigt: lägga jorden
under sig.
Mitt i detta rus av naivitet varnar Elin Wägner för
människans kortsiktiga perspektiv och begär att få ”härska över alla de
andra i den långa syskonkedjan”.
Det är spännande att jämföra Elin
Wägners värderingsgrund med t ex Raquel Carsons, vars bok Tyst Vår kom
ut drygt 20 år efter Väckarklocka. Elin Wägners värderingsgrund är den
ekosofiska, hon beskriver världen och sambanden i livets väv på ett
nästan andligt sätt. Carson har ett mer ytligt perspektiv. Hon beskriver
effekterna av DDT och konstaterar att ämnet vandrar i näringskedjorna, hur
skogen tystnar när så småningom fåglarna dör.
Carsons bok möttes med ilska från forskarsamhället. Hon hånades, inte
minst i medierna, för att hon var biolog och kvinna – inte kemist och
man. Hennes hysteriska kärringprat hotade utvecklingen. Wägners kritik
hade snarare mötts med tystnad. De som ändå valde att kommentera förstod oftast inte vad hon ville ha sagt – eller ville inte förstå eftersom
frestelsen att söka lättköpt lycka och tillfredsställelse alltid är
motor i det som alltför ofta leder till dess motsats. Det var inte
politiskt korrekt att hävda att jakten på ”ekonomisk utveckling” skulle
driva fram ett samhälle där miljö, djur och människor skulle fara illa.
Det var inte politiskt korrekt när Elin Wägner hävdade det. Det är inte
politiskt korrekt idag. Hon varnade för den eviga tillväxten: "Inte ens om vi
idag skulle simma i bruksartiklar, som tillverkats vid löpande band,
skulle vår längtan efter ett rikare liv bli tillfredsställt.”
Det är märkligt
att denna fantastiska kvinna inte fått den uppmärksamhet hon förtjänar.
Kanske är skälet att hon inte lät sig inlemmas i vare sig
arbetarrörelsen eller den liberala rörelsen…
När Svenska Rädda Barnen bildas 1919 är Elin Wägner en av stiftarna.
Några år tidigare hade hon varit en av dem som bildat Frisinnade kvinnor
och femton år senare var hon med och bildar Woman´s Organisation for
World Order, en organisation som samlade en intellektuell kvinnlig elit
för att diskutera kvinnors villkor, nedrustning och miljö.
Elin Wägner förskansade sig inte i författarens roll utan deltog aktivt i
den offentliga debatten såväl genom artiklar som genom offentliga
framträdande. Hon var en analytiker med stort intresse för allt från
historia och politik till naturvetenskap och praktisk ekologisk odling.
Med skärpa genomskådade hon
diktaturer, oavsett om de var röda eller bruna, och hon skapade sig en
bild av den orättfärdiga världsordningen genom resor och studier. Hon
beskrev hur det ekonomiska systemets drivkrafter driver fram också det
sämsta hos företag och människor, hur de stora bolagen byggde in
tekniska lösningar så att livslängden för t.ex. glödlampor blev kortare
än nödvändigt, hur detta skapade vinster och jobb – men var förödande
för vår gemensamma jord och utgjorde ett avskyvärt slöseri med jordens
naturresurser. Hon varnade tidigt för frestelsen av att ständigt jaga
mer energi istället för att använda den effektivare.
Elin Wägner såg in i framtiden och var långt före sin tid. Hon vävde
samman sina kunskaper och sina visioner till en värderingsgrund som på
nästan alla områden var föregångare till den gröna ideologi som växte
fram 50 år senare. Hon var, vad vi idag
skulle kalla, ekofeminism. Under hennes livstid drabbades världen av två
världskrig, kolonialmakters förtryck och ”den vite mannens
härskarmentalitet”. Det var också rustningsvansinnet som alltmer kom att
elda under hennes vrede och engagemang.
|
Elin med underskrifterna |
Redan 1923 hade hon
studerat Mahatma Gandhi - som hon ju utsåg till en av "framtidens män" - och tog som sin uppgift att i både artiklar och
föredrag upplysa folket om hans syn på icke-våld och en fredlig
revolution i Indien. Hon såg med avsky på det militära vanvettet och de
våldsstrukturer som vita män byggt upp. Hon tog kamp mot utbyggnad av
ett svenskt flygvapen och eldade under sin antimilitära argumentation
med att kvinnor skulle vägra delta i normaliseringen av krig och
nya försvarsmiljoner. Detta skulle ske genom att man helt enkelt vägrade
använda gasmasker, vägra krypa ner i källare och på andra sätt reducera
tillvaron till ett icke-liv. Hon skrev 1934 i tidskriften Tidevarv, som
hon under många år var redaktör för:
”Vi samlar gärna ihop gasmasker åt överståthållare och landshövdingar,
försvarsministern, försvarskommissionen och så vidare. Vi är ganska
många redan som tackar nej för egen del. Livet är icke något gott och
nödvändigt under alla förhållanden. Ska vi gå vidare på den här vägen,
så må den vita världen och dess civilisation, eller rättare sagt den
karikatyr som återstår därav, gå under och lämna rum för något nytt.
Inga andra raser, ingen hämnande änglaskara ur skyn, bereder dess
undergång, endast den själv.”
Kvinnorna uppmanas således att göra ett vapenlöst uppror. Hennes
provocerande retorik nådde fram och fler än 20.000 kvinnor skrev under
ett uppropet för Kvinnors Vapenlösa Uppror.
Elin Wägner var konsekvent. Hon
menade att några måste gå före, utgöra goda exempel på en hållbar
utveckling så väl när det gäller varsamhet mot naturen som militär
avrustning. När enskilda människor vägrar bära vapen så kan det vara en riskabel
handling för just dem, men ändå måste man bejaka denna vägran eftersom
den smittar, pläderar hon. ”På samma sätt kan turen komma till ett
folk”, skriver hon 1929 i antologin Krig eller kultur, ”att gå före
andra folk, trots att det är riskabelt och med risk att det inte medför
någon omedelbar verkan”. När ett land kommer dithän att det går före och
nedrustar ”skall denna handling ha samma stärkande och befruktande
kraft som en hjältehandling har på individen.”
Det finns vrede i Elin Wägners fredsengagemang och hon hymlar inte om
sin syn på militärer och försvarspolitiker: ”Det finns en rad vägande
skäl, som talar för krig. Till exempel: det är lättare att slåss än att
tänka… Det är lättare att vara mycket tapper och spänna sina krafter
till det yttersta under en kort tid än att vara vaksam, behärskad,
tålig. Det är lättare att vara hjälte på gammalt vis, som besegrar sin
fiende, än att vara en modern hjälte, som inte ger sig förr än han
funnit vägen till samförstånd med honom.”
I Väckarklocka (1941) samlade Elin
Wägner sina tankar och beskrev sina erfarenheter och kunskaper. Hon
formulerade det som idag skulle kunna kallas pacifistisk ekofeminism.
När boken kom ut blev reaktionerna svala. Få förstod, och de som förstod
förstod att Väckarklocka innehöll en civilisationskritik som man för
sin egen karriärs skull borde tiga med…
Djupt besviken drog Elin Wägner sig tillbaka. Hon ville ju verkligen
väcka människor till insikt, till förståelse, till helhetssyn.
I Väckarklocka finner man, bland visioner och glödande engagemang,
bittra stråk. Besvikelsen gällde inte minst hur kvinnor underlåtit att
använda sin rösträtt för att skapa en annan ordning än upprustningens.
Hon formulerar, med en tung suck, en liknelse som ändå visar att hon
förstod svårigheterna att bryta sig ur det invanda:
”En fågel värjer sin egen bur. Det är det enda den kan göra om den
tillhör en gammal burfågelsläkt och inte vet av någon annan
uppehållsort. Den öppna dörren är då inte utgång till friheten utan
ingång för katten. Fågeln har rätt i att det betyder katastrof om katten
kommer in i buren, men om den fria fågelns möjligheter att klara sig
utanför buren vet den ingenting.”
Elin Wägner var inte imponerad av
effekterna av fredsarbetet. ”Den som under tjugofem års fredsarbete
varit med om återtåg, fördröjt av små segrar som man gärna övervärderat,
har intensivt upplevt sin generations vanmäktiga försök att undvika det
öde som nu är över den. Planer avsedda att göra kriget omöjligt har
blivit omintetgjorda, innan de ens kommit till utförande, ja medan de
ännu blott var tankar…”.
Elin Wägner varnar redan för ett halvt sekel för storskalighetens och
centralismens faror, inte minst då det gäller kontrollen över militären.
Hon sammanfattar med en djup suck: ”människorna blir så vana
att lyda och så förfärade inför utsikten att komma utanför det
allomfattande organisationsnätet…”.
Väckarklocka avslutas med en programförklaring, en vision, en analys över vad som är hög levnadstandrad. Kanske var det just detta
som upprörde samtiden allra mest. Högst upp på listan står gott och
rent vatten, filtrerat av naturens eget reningsverk. En provocerande
tanke när arbetarrörelsen såg varje bolmande skorsten och nedhuggen
skog som framgång. Och när liberalerna alltmer började räkna allt fler
värden i kronor och ören. Hon reagerar kraftigt mot industrialismens enögda syn på världen.
Vad
reglerar levnadsstandarden, frågar hon. Och svarar själv: Penningen.
Det gällde att "segra i konsumtionstävlan", vilket Elin Wägner
uppfattade som såväl förnedrande för människan som förödande för
naturen. Efter vatten på listan, över vad som är levnadsstandard, kommer
bröd bakat på goda råvaror, utan tillsatser: "Mjölet
skall vara malt av säd som vuxit på frisk jord - frisk betyder här att
den varken får vara sur eller övergödd, att den skall vara full av
liv... Mjölet skall innehålla kornets alla beståndsdelar, men däremot
inga blekmedel eller tillsatser för att höja bakningsduglighet och
förvaringsmöjligheter."
Som
krav nummer tre och fyra på listan återfinns att djuren skall ha leva
ett värdigt liv och att spannmål och grönsaker odlas utan gifter. Det
var naturligtvis provocerande att ifrågasätta kemikaliejordbruket på
den tiden, snart skulle ju nobelpriset delas ut till uppfinnaren av
DDT. Och att ifrågasätta "rationell" djurhållning, som ju skulle ge
alla billigt kött, var snarast reaktionärt.
Elin
Wägners kosmopolitiska världsbild leder henne naturligtvis bort från
idén att levnadsstandard bara handlar om den egna täppan. Hon betonar
att vi måste veta hur människorna som framställt mat och andra varor
haft det, att deras arbetsförhållande och sociala förhållanden varit
goda. Hon skriver:
"Vi
hade alla serverat den härliga, billiga kaliforniska frukten till våra
söndagsmiddagar. Nu hade vi fått reda på hur den kunde vara så billig.
Amerikanska farmare som genom en rå och hänsynslös jordpolitik
förvandlats till proletariat, hade strömmat till Kalifornien och arbetat
med plockning och konservering av frukten under förhållanden som man
inte kunnat bjuda oskäliga djur en gång. Så länge det klibbar nöd och
tårar vid aprikoserna, kaffet och apelsinerna som vi serverar, ligger
vi djupt under en människovärdig levnadsstandard. Därför kräver vi makt
som köpare att framtvinga en minimistandard för alla som arbetar inom
livsmedelsförsörjningen, från mjölkerskan till fruktplockaren. Vi vill
inte ha dåligt samvete inför människor och djur, vi vill ha vänskap med
dem."
Elin Wägner blundar inte för att också materiella behov måste stillas.
Men saker man äger skall vara "få, förstklassiga och hålla länge".
Tävlan om att konsumera mest kan bara leda till mental förnedring och
ekologisk förödelse. Boendet är däremot viktigt för människans
välfärd, man ska ha direkt övergång till "marken, gräset och
fåglarna... vår begränsade del av världen skall vara obegränsad till
djup och höjd...". Men än viktigare är "något att leva för" och att
"kunna tala om vad man vill".
Med
glimten i ögat berättar hon också att "hemtvättade, soltorkade,
vindomsusna och skogsdoftande underkläder" kan vara ett villkor för hög
levnadsstandard, men att detta trots allt inte platsar på listan.
Väckarklocka bemöttes med en
blandning av tystnad och oförstående av samtiden. Hon blev djupt
besviken över detta och steg tillbaka från den offentliga debatten. Men
arbetet stannade inte upp. Hon fördjupade sig i kunskaper om ekologiskt
jordbruk och arbetade intensivt, om än tillbakadraget, med den biografi
över Selma Lagerlöf som skulle föra henne in i Svenska Akademin 1944.
När hon tre år senare skrivit färdig sin sista roman Vinden vände bladen
hade cancern drabbat henne. Hon opererades i november och avled tretton
månader senare, den 7 januari 1949. Men innan dess hade hon under sina
sista dagar fått uppleva hur hon med sin sista roman återerövrat en stor
läsekrets – boken såldes mycket snabbt i närmare 20 000 exemplar och
fick lysande omdömen. Och det med rätta!
Vinden vände bladen är en storartad roman, en dikt till livets mångfald,
som någon uttryckt det. Kanske kan man bäst beskriva boken som en
idéroman, ett spel mellan färgstarka människor där historia,
samhällsanalys och ideologiska konflikter bär fram den både spännande
och intrikata berättelsen.
Jag hävdar bestämt att det är en av de absolut bästa romaner som
skrivits, överlägsen Strindberg och Lagerlöf och i klass med de stora
ryska författarna – men bortglömd av en samhälls- och kulturelit
som varit ointresserad av utmanande kvinnliga författare som inte kunnat
placeras i vare sig arbetarrörelsens eller den mer oförargliga
liberalismens fållor. I avslutningen av boken känns det som om också
Elin tar farväl, djupt övertygad om att livets väv kommer att spinnas
vidare och att döden är en förutsättning för liv: Vinden vänder
verkligen bladen… Elins bön är ömsint och uppfordrande: Fred med Jorden!
Hennes hem sedan 1918 finns kvar,
det heter Lilla Björka och ligger i Bergs socken i Småland. När jag
övernattat i hennes hus har jag känt en tacksamhet som gränsar till
kärlek.
Elin ligger begravd på Norra kyrkogården i Lund och är, om man får tro hennes prognoser, fullkomligt lycklig.
Vill du boka en föreläsning klicka här.
Nästa föreläsning: Helsingborgs bibliotek 24 november 15.00
Elin
Wägner fick kritik av den svenska kvinnorörelsen för att hon stödde de
engelska suffragetterna, som i början av 1900-talet de tuffaste i kampen
för kvinnlig rösträtt. De drog sig inte från att också använda civil
olydnad. Så länge man inte hade rösträtt så vägrade man att betala
skatt, och ens att bokföra sig. Och nog kände man anledning att gräva
upp en och annan av männens golfbanor.
Många
blev fängslade i samband med mer eller mindre olagliga manifestationer.
Elin frågade de kvinnor som kritiserade henne: Är det kanske så att ni
aldrig brunnit i era hjärtan?
Den
allmänna uppfattningen var att dessa kvinnor tillhörde de lägre
klasserna. Så stökigt och okultiverat som de uppträdde kunde väl inte
annat vara att räkna med. Men i samband med att polisen arresterade
flera hundra under en demonstration mot underhuset i oktober 1906 så
visade det sig att man lagt garnet även över kvinnor av börd…
Kvinnokampen stod över klasskampen, för oavsett vilken klass man
tillhörde så var man förtryckt.
Den
svenska rösträttsrörelsen ville inte bli sammanblandad med
suffragetterna. I Fredrika Bremerförbundets tidning Dagny framförs
offentlig kritik. Man skriver i ett dubbelnummer 1907:
"Stormningar
av underhuset, massmöten och våldsamma tal och resolutioner,
jättedemonstrationer på gatorna och därav följande masshäktningar av
”ladies” fylla de dagliga tidningarna med spaltlånga referat.
På
alla måttfulla sinnen gör detta ett pinsamt intryck, ty äfven om man i
det engelska excentriska lynnet, i det traditionella spektakel som sedan
urminnes tider utmärkt de manliga valkampanjerna, samt i kvinnornas
verkliga, till fanatism drifna entusiasm för sin sak, ser förmildrande
omständigheter, så utgöra f.n. dessa Engelska kvinnor ett föga
uppbyggligt exempel för sina medsystrar i andra länder. Bildade
kvinnor, som ge sig i handgemäng med polisen, måste alltid erbjuda ett i
hög grad löjeväckande och motbjudande skådespel, deras sak må vara
aldrig så rättfärdig."
När
en stor kvinnokonferens hålls i London1909 rapporterar Dagny återigen
negativt om dessa kvinnor. De beskrivs som gapiga och att ”kunna ge ett
ytterst antipatiskt intryck”. Elin Wägner var också i London. Hon
rapporterade till Dagens Nyheter och Idun. Men hon gör en helt annan
bedömning. Elin är entusiastisk!
Hon
går inte i takt med den svenska kvinnorörelsen. Hon tar egen ställning,
precis som hon skulle göra under hela sitt liv. Hon beskriver hur
suffragetternas tal möts med ursinnigt och öronbedövande jubel. Vid
några tillfällen finner Elin att hon själv sitter och applåderar
suffragetternas talare. De kunna tala, skriver hon och fortsätter: ”De
är inte rädda för att använda de stoltaste och de starkaste ord till
försvar för sig själva och anklagelser mot regeringen…”.
Elin
deltog för övrigt själv i en suffragettaktion när hon var i London.
Varför skulle hon dra sig för det? Det var en demonstration mot
försäljningen av en skattevägrande suffragetts egendom.
När
suffragetterna några år senare trappade upp sin kamp (1912) blev det än
mer oroligt i den svenska rösträttsrörelsen. Tidningarna rapporterade
från England om våld och bråk. LKPR (Landsföreningen för Kvinnans
Politiska Rösträtt) hade snabbt reagerat och betonat att de suffragetter
som stod på barrikaderna inte alls tillhörde den internationella
organisation som man själv tillhörde. Avståndstagandet var hett, och
kanske också taktiskt motiverat.
Men Elin blir förbannad. I en debattartikel i DN försvarar hon suffragetterna. Under rubriken Heligt hänförelse
angriper hon medierna för att vinkla nyhetsrapporteringen genom
”försmädliga rubriker, fientliga telegram, protester och beklaganden”.
Hon förstår att ”det torde vara föga tacksamt och kanske så gott som
lönlöst att säga ett ord till suffragetternas förmån” men hon kan inte
låta bli och motiverar varför:
"Vem
kan tiga när man dag för dag ser det man aktar högt och beundrar
förvrängt, smutskastat och förhånat?” Var det inte hög tid att ”nå fram
till den levande, bultande pulsen bakom handlingarna och säga till sig
själv: ´Dessa kvinnor lider dock skymf och fängelse för vad de hålla för
en rättvis sak´..."
Elin är
förbannad. Hon går till storms inte bara mot rösträttens motståndare
utan även mot de kvinnor i rösträttsrörelsen som angriper suffragetterna
utan minsta tillstymmelse till förståelse. ”Har vi glömt vår egen
längtan i känslosamma stunder efter styrka att lida för det vi tror på -
eller ha vi aldrig hyst den?”
Kritiken
låter inte vänta på sig. I Aftonbladet skriver Maria Cederschiöld, en av
de första kvinnliga journalisterna i Sverige och tidigt engagerad i
rösträttsfrågan, att Elin uppenbarligen varit "så hänförd att hon tappat
omdömet". Andra väljer att ducka, möter henne med tystnad men det finns
också de som försiktigt, eller åtminstone med viss förståelse, lutar åt
stöd för Elin. Det är ju faktiskt så att hon blivit en uppburen
författare efter att skrivit den bok som mest av alla tänt
kvinnorörelsen. Pennskaftet hade nått långt utanför de redan frälsta.
Rösträttsrörelsen hade hamnat i dilemma redan när Elin kom ut med boken,
många hade reagerat genom att ta bort sitt rösträttsmärke från kappan
på grund av att rösträttskvinnor i boken levde ihop med män utan att
vara gifta...
Men
att från ledande håll gå till attack var ju inte heller så lämpligt.
Elin hade ju blivit Någon, och inte bara Någon vem som helst, utan en
vacker, begåvad, beundrad och verbal ung dam som utgjorde den absoluta
motbilden till de karikatyrer som speglade rösträttskvinnor som neutrum,
ett tredje kön eller bara bittra kvinnor i klimakteriet. Det var så
motståndarna målade ut rösträttskvinnorna. Även kända svenska
författare, som t ex Hjalmar Söderberg. Läs mer här.