fredag 30 november 2012

Drick, pojkar, drick!

Stig-Björn Ljunggrens råd till SD
När spriten går in, går vettet ut. Brukar det heta. Den som är asfull, raglar, hojtar och skriker har inte mycket vett. Men spriten har en annan funktion också, den inträder just när salongsberusningen inträtt, när det där extra glaset tagits som gör att hjärnan kopplar bort den spärr som gör att man säger sådant som man egentligen inte vill att andra skall höra. Den som inte tänker på vad hen säger, säger vad hen tänker. 

Stig-Björn Ljunggren gav igår (Debatt, SVT) Sverigedemokraterna rådet att sluta dricka. Jag säger tvärtom: Drick, pojkar, drick. Så det blir klarlagt vad ni egentligen tycker bakom den välklädda fasaden. 

Ingen av de sverigedemokrater som gjort sig välkända den senaste tiden har varit aspackad. Men de har uppenbarligen druckit så mycket att självcensuren släppt och munnen har tillåtits säga det man egentligen tänker. Det har inte varit fyllesvammel, det har bara varit fritt fram för ocensurerade värderingar.

"Det här är mitt land, det är inte ditt land" och "Invandrarna stal min ryggsäck" är ju meningar som exakt speglar det som är den ocensurerade kärnan i Sverigedemokraternas ideologi. Det sistnämnda - invandrarna stal min ryggsäck (som sverigedemokraten i själva verket glömt på krogen) - är exakt uttryck för samma värderingar som lett fram till så många katastrofer i mänsklighetens historia. Skyll på Den andre. Det var kärnan i nazisternas ideologi, det har varit kärnan i alla de folkmord vi sett.

Nej, jag säger inte att SD är ett nazistisk parti, eller att de förordar folkmord, så jag undanber mig sådana kommentarer. Det jag säger är att de ord som runnit fram, när självcensuren kopplats bort, bygger på samma sorts värderingar: att skylla på Den andre, att kollektivt ge De andra skulden. Sverigedemokraterna har sina rötter i en rörelse, vars medlemmar - utan att druckit för mycket - gett uttryck för just det som Isovaara och Almqvist gett uttryck för. Jimmie Åkesson har reagerat starkt. Men på vad? Jo, på att deras värderingar blivit offentligt utsagda. Självfallet har Åkesson tidigare känt till vad de egentligen anser. Att skylla på att de ägnat sig åt fyllesnack är bortförklaringar.

För de aktuella Sverigedemokraterna har det krävts just de där sista glasen för att den polerade ytan rämnat. Därför är Stig-Björn Ljunggrens råd inte bra. Därför är mitt råd det motsatta: pojkar, fortsätt dricka de där extra glasen så det blir uppenbart och fullt synligt vilka värderingar ni bär på.

Hur kritisk jag än är till den obehagliga kärnan i SD:s ideologi - och hur illa jag än tycker om deras syn på allt från invandringspolitik till energipolitik - så måste jag säga att Jimmie Åkesson är en mycket skicklig partiledare. Han ser ärlig ut, gör sällan personangrepp på andra politiker och ser lugn ut när han får angrepp från alla håll. Jag finner det dock aningslöst att människor röstar på ett parti för dess partiledares skull, ett parti är dess riksdagsledamöter, ett parti är framför allt dess grundläggande värderingar. Dessa går inte att tvätta bort, vilket de senaste veckorna visat. Värderingarna ligger i just de ord som yttrats.

Och tro, som sagt, inte att Jimmie Åkesson inte känt till vad riksdagsledamöterna egentligen tycker och tänker. Allt annat vore minst sagt märkligt i ett så pass litet parti där alla i ledningen rimligen  känner varandra mycket väl. Det enda som hänt är att deras värderingar nu blivit offentliga, och att det är dess offentlighet som fått Åkesson att reagera. Inte värderingarna i sig.

I senaste Hübinette (SVT) så lär Åkesson ha fått ytterligare sympatier - mest beroende på Hübinettes forcerade sätt som så uppenbart skiljt sig från intervjuer med andra politiker. Journalister - och många av oss andra - borde lära av Soran Ismail, som tycks mig vara den mest intelligente och sakliga som deltar i debatten om SD.


PS!
Lite personligt: När jag var liten flyttade vi från landet in till Stockholm. Vi bodde på Dalagatan och där fanns en innergård som ibland besöktes av dragspelande personer som allmänt kallades för tattare. De ville att man skulle kasta ner en slant som betalning för underhållningen. Vi som var barn varnades för tattarna. Och när det blivit inbrott på vindskontoren i huset så gick ryktet att det varit tattarna som varit framme. Medan en spelade, hade en annan varit uppe på vinden, brutit upp lås och tagit saker. Så berättades det. Det var självklart. Ochmycket hade stulits. Det vet man väl hur tattarna är. 

Min mor värjde sig mot detta, var djupt upprörd över beskyllningarna och oändligt noga med att pränta in i mig att man aldrig skall gå den lätta vägen och skylla på någon annan bara för att denne är olik en själv.

Nej, det hade inte varit "tattare" som brutit upp låsen, tagit filtar och rotat runt. Det hade varit två småpojkar med vanliga svenskklingande namn, söner till föräldrar som tillhört gruppen av de mest ihärdig i att skylla på De andra. Pojkarna hade byggt upp en litet näste under taket på vinden, läst porrtidningar, ätit choklad och nog druckit några öl.

Ibland undrar jag vem jag varit om inte morsan varit den hon var.

63 kommentarer:

  1. Ja, det verkar plötsligt ha blivit politiskt korrekt att behandla sverigedemokrater på samma sätt som (en del) sverigedemokrater behandlar invandrare. Det är naturligtvis kontraproduktivt.

    BA

    SvaraRadera
  2. Bra skriver Birger, det är värderingarna som väller fram när spriten väller in.
    L.

    SvaraRadera
  3. Läsa porrtidning (James Fjong) och dra en pilsner - det var tider det.

    SvaraRadera
  4. Ja, nu har ju jag träffat en hel del Sverigedemokrater, t.o.m. festat sammanlagt med ett hundratal. Ofta har vi väl inte tagit det där sista glaset, men ibland har det hänt också. Ytterst få, om ens någon har uttryckt sig rasistiskt, om ens någon. Däremot har invektiven fällts ymmigt om vår immigrationspolitik. Vi brukar vara kritiska, med kanske ett något håradre tonläge mot immigratiobnspolitiken. Kanske inte så konstigt, då vi har många medlemmar som är av utländsk härkomst nuförtiden, och som också deltar på våra sammankomster. Menar du att vi skulle peka ut dessa när vi tager oss en whisky? Ärligt, hur troligt är det på en skala?

    Nej du Birger. Vi säger samma sak som Anders Sundholm, en av grundarna till Miljöpartiet. Och det är just DET du inte gillar, varför skulle du annars vara den mest drivande för hans uteslutning? Han är fortfarander lite "pissed of" för at han aldrig fick en motivering för hans uteslutning. Handlar om ryggrad.

    Menar du på samma sätt att Anna Sjödin gav uttryck för sossarnas dolda uppfattning när hon tog sig ett litet glas för mycket på Crazy Horse?

    Sedan har väl Miljöpartisten Gharton tagit dina ord om att "drick pojkar" lite för bokstavligt. Pressen behandlade dock hans små överträdelser betydligt mer överseende. Och det skulle jag också gjort, om han inte försökte ljuga och bluffa efter sista (kända) dikeskörningen och hälla i sig en massa öl efter blamagen.

    På tal om MP:s energipolitik är den ju helt vettlös, och skulle i praktiken leda till en enorm ökning av kolkraften. Ansvar och realism har aldrig varit er starka sida.

    SvaraRadera
  5. Oppss! Och här avslöjas Sossarnas jämställdhetssyn, bakom rökridåerna:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12202418.ab

    Jag har lite "inside information" från MP också, som jag aldrig kommer att offentliggöra då jag hellre vill diskutera politik i stället för att vältra mig i snask, skvaller och personliga tragedier, trots min "främlingsfientlighet". Tycker nästan alla självutnämnda humanister är de som verkligen slitit av sig masken under den senaste tidens drev.

    SvaraRadera
  6. Robsten, ja, du, det är helt riktigt att MP var noga med att utesluta de som hade åsikter som ens andades främlingsfientlighet och/eller rasism. Birger var en av dem som var noga med sådant. Det var jag som medlem STOLT över. De som uteslöts var säkert engagerade i t ex miljöpolitiken, men de visade sig sedan ha sådana uppfattningar att de skapade en tidskrift vid namn Blågula frågor.

    Jag tror att det är mycket viktigt för ett grönt parti att skapa en rejäl bullerzon mot den typen av åsikter. Man kan få ge uttryck för dem i andra partier, så yttrandefriheten finns kvarstår. Men ingenting säger att man ska få tycka vad som helt i vilket parti som helst.
    Lena

    SvaraRadera
  7. Hej, Robsten! Jodå, fylla är på intet sätt ovanligt i partierna. Mitt första besök i Nordiska Rådet var som att besöka en groggveranda, och den som kom tidigt på måndagsmorgnar till riksdagens hus med övernattningslägenheter (eller snarare små rum)kunde stundom mötas av högar av flaskor. Så visst finns alkoholproblem - parat med ensamhet och den plötsliga insikten att man som gammal kommunalråd, med stor inflytande och välkänd i bygden, plötsligt som riksdagsledamot hamnade som tredje suppleant i något utskott och ingen visste vem man var.

    Det jag ville påpeka i mitt inlägg var egentligen inte fyllan i sig, för jag tror inte att Sverigedemokrater dricker mer än andra. Det jag ville beskriva var vad som händer när man dricker några glas för mycket. Det har jag sett miljöpartistiska riksdagsledamöter också göra, men jag har aldrig hört dem fälla någon som helst rasistisk kommentar. Helt enkelt därför att de inte här ägt sådana värderingar. Dumma saker har förvisso sagts, men inte tillstymmelse till rasism.

    Om man tittar tillbaka på SD:s historia så vore det ju minst sagt underligt om man inte hade medlemmar som bar på rasistiska värderingar. Som kommer fram när man får några glas för mycket i sig.

    Det jag också vill ha sagt med mitt inlägg är att jag absolut inte kan tro att ett partis inre cirkel - de aktuella männen har ju inte bara vara riksdagsledamöter utan också haft centrala uppdrag inom partiet - känner varandra så pass att partiledaren inte vet vad de har för värderingar. Att man sedan varit mån om att verbal nolltolerans är en annan sak. SD:s styrka ligger annars i att man uppträder på ett helt annat sätt än Ny demokrati gjorde och att Åkesson är en helt annan än Bert och Ian.

    Jag gillar inte SD, men jag har inte heller förstått mig på hur t ex Lars Ohly vägrade att sminka sig i samma rum som Jimmie Åkesson eller hur S och V fånat sig när det gäller debatter - de har ju uteblivit när SD skulle stå på en plats som inte passade Juholt och Ohly. SD sitter i riksdagen, skall behandlar som vilket annat riksdagsparti som helst, jag tycker till och med att det varit urbota fånigt att låtsas att man inte talar med dem. Men jag gillar inte när man skyller rasistiska utrop på fylla - det är inte spriten som gör att man blir rasist.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antirasismen av idag innebär i praktiken rasism mot vita. Jag beundrar och stöder ditt engagemang för miljön Birger, men har en annan uppfattning i invandringspolitiken än du. Politikerna lever långt ifrån invandrargettona, i "vita" områden och stöder dagens invandrarpolitik för att det gynnar deras karriär, för att de är naiva, för att det är deras mogna uppfattning, för att de vill kränka svenskar...ähmmm många, olika skäl.

      Jag är medlem i WWF, Naturskyddsföreningen och i Sverigedemokraterna och jag kommer att fortsätta att kämpa för det jag tror på, oavsett vad.hY

      Rickard



      Radera
  8. Detta var väl ändå ett nytt lågvattenmärke, även för "Debatt"? "Nu ska vi i media behandla medias behandling av SD, utan att låta någon från SD komma till tals." Ironin fortsätter när man har med återfallsbrottslingen Per Gahrton på den "goda" sidan (det var ju bara representanter från den "goda" sidan närvarande, i och med att ingen från SD fick vara med). Att utsätta sina medmänniskor för livsfara är ju ingenting jämfört med att säga något som man inte får säga.

    SvaraRadera
  9. Mac, även som kritiker av SD så håller jag med dig om att det var lågt att tala om SD utan att någon därifrån var med. Det är inte så god debatt och samtal skall föras.

    SvaraRadera
  10. "... riksdagens hus med övernattningslägenheter (eller snarare små rum) ..."

    Nämen stackarn, var skattebetalarna snåla mot de duktiga politikerna?

    Nu när du har hittat tillbaka till kommentarsfältet kanske du kan svara på frågan jag ställde med anledning av gårdagens inlägg:

    Hur mycket "pension" har du tagit emot sedan du lämnade riksdagen?

    Ett bemötande av följande vore också av intresse:

    "rensades bort av administratör då det upptäcktes, det var ett inlägg om hur man såg på alla som kom från ett namngett land. I begreppet rasism är det rimligt att idag lägga in den typen av kollektivistiska bedömningar."

    "Problem är att svenskar är för lata för att plantera gran, plocka jordgubbar och baka pizza" står kvar så vitt jag kan se.

    SvaraRadera
  11. Skyll på den andre. Det var kärnan i nazisternas ideologi." Ja det är vi och dem som gäller. Vi kan se samma sak i nutid. Ord som utanförskap drabbar människor som ett slag i solar plexus. Känslosvall, inte konstigt att ett parti som SD ökar. Klyftorna ökar i samhället det gäller att vara frisk och fysiskt stark för att duga. Det gäller både invandrare och andra "svenskar". Vi är det vi kan prestera alltså enbart materiella varelser den synen dominerar.

    Tänker på en person i SD. Hans liv och död granskades av "Uppdrag granskning". Vilken enorm rädsla han uttryckte och hur bra han handskades med den, då han blev en politisk vilde. Han blev en röst för dem ALLRA längst ner på samhällsstegen nämligen missbrukarna. Hånad och utstött av andra politiker blev han men han stod på sig.

    Människor känner sig utpekade av samhället av olika orsaker? och har man svårt att skilja på sak och person, så är det kanske lätt att skylla på dem andra. Om bara inte invandrarna tog våra jobb. Om de inte tog fokus ifrån andra problem, som vi har att brottas med. Om inte sjukskrivna och arbetslösa var så förbaskat lata osv.

    Men nej, har svårt att tro att rädsla/hat/fördomar finns mer i ett politiskt parti än i något annat. All rädsla vilket är detsamma som hat ryms inte i ett och samma parti. Om vi alla super oss fulla samtidigt så visar det säkert ett och annat. De värsta är kanske dem som anser att de är fria från fördomar? De som inget avslöjar. Hur ser man deras rätta ansikte bakom masken? Behöver de avlyssnas i smyg likt sossar och moderater i valstugorna som fällde rasistiska kommentarer? Smygrasismen, sjukdomsrasism, missbruksrasism osv. kommer vi inte åt genom att peka ut SD. Då vi pekar på någon pekar tre fingrar tillbaka...

    Är kärnan rädsla? Att vi låter våra lägre känslor styra över det mentala. Ser på SD som en välkommen väckarklocka! Men så länge vi tittar utåt och inte inåt så förblir det vi och dem och "vi" undrar, hur i all världen kan människor fortsätta att rösta på ett parti som SD? De är ju "avslöjade" nu? Nej vi måste ta itu med oss själva var och en!

    Lisbeth

    SvaraRadera
  12. Birger

    Kan det vara som så att det skiljer sig en del sedan Birger var ung ? Så himla konstigt att alla som hoppar på SD inte har en aning om hur det är att bo i invandrartäta område med alla dess problem.Du kanske skulle vakna till liv om du fick ta del av exempelvis våldtäktsfallen som till största del utgörs av invandrargrupper som inte klarar av att anpassa sig.Blev din mamma någonsin våldtagen av en grupp invandrare Birger ? Tror din verklighetsuppfattning skulle varit lite annorlunda då.
    Dags att vakna upp ur sömnen Birger.

    SvaraRadera
  13. OK.
    "Det jag också vill ha sagt med mitt inlägg är att jag absolut inte kan tro att ett partis inre cirkel - de aktuella männen har ju inte bara vara riksdagsledamöter utan också haft centrala uppdrag inom partiet - känner varandra så pass att partiledaren inte vet vad de har för värderingar."

    1). Jag har själv träffat Isovaara ett hundratal gånger. Jag har aldrig hört honom säga saker som det nu påstås att han sagt. Detta är faktum. Ingen av de jag talade med i går hade hört honom säga dessa saker. Detta är faktum. Nu finns det ju en möjlighet att han undvikit dessa kommentarer när vissa partikamrater varit närvarande, även vid festligare tillfällen. Men då faller lite din tes i alla fall. Det finns en möjlighet att han undsluppit sig kommentarer när just inga partimedlemmar varit närvarande. Detta ger då en helt annan slutsats än den du kom fram till.

    2.) Vad sade han exakt? Det är egentligen inte heller klarlagt. Men jag tar för troligt att han faktiskt sade något olämpligt. Så där går jag inte ens i polemik.

    3.) Det finns en möjlighet (hur stor får var o en avgöra) att han faktiskt trodde att han blivit rånad (fast han uppenbarligen inte blivit det) och var mycket uppriven, och för att använda ett populärt ord, kränkt. Dock är detta ett klent försvar för en riksdagsledamot, men i alla fall, vill nämna det.

    SvaraRadera
  14. Min sista kommentar i fallet. Alla skriverier om grymtande grisljud och sedan beskrivningar av hur han grät berörde mig mycket illa. Så behandlar man inte människor i ett civiliserat samhälle, oavsett. Det var ett lågvattenmärke av sällan skådat slag. Vilken ställning tar media i morgon? Artiklar mot skolgårdsmobbning? Så trovärdigt. Här föll faktiskt masken på alla självutnämnda humanister. Och denna uppfattning skulle jag haft om det gällt medlemmar från övriga partier också. Varken en vänsterpartist eller miljöpartist skall man behandla på detta vidriga sätt.

    SvaraRadera
  15. Min absolut sista kommentar. Jag tyckte t.o.m. lite synd om Gharton, undrade varför inte partiet hjälpte honom (om han nu inte blev erbjuden hjälp). Det enda jag någonsin anfört mot honom var hans "efteravåkningsdricka" som är ohederligt hur man än ser på det. Problem kan ledamöter från alla partier få, och vi måste ha förståelse för detta.

    SvaraRadera
  16. Det konstiga är egentligen inte att folk under den rådande situationen, stödjer SD.

    Det konstiga är att alla de övriga partierna stödjer den hyperkapitalism som den höga invandringen i själva verket bidrar till. Eftersom inga andra partier har politik för att möta detta, tvingas väljarna ta till det enda återstående alternativet: SD.

    Invandringspolitiken har övergått från att vara ett sätt att ge människor skydd, till att vara ett medel för att förse Sverige med billig arbetskraft, och pressa lönerna nedåt.

    Vi har sedan 2008 världens mest liberala (nyliberala) lag för arbetskraftsinvandring. I princip behövs inget mer än ett intyg från en arbetsgivare att "denna behöver arbetskraft" för att få arbetstillstånd.

    Lagen har ingen begränsning i antalet personer som varje arbetsgivare får ta till Sverige. Den är heller inte geografiskt begränsad, utan svenska löner är tänkta att "konkurrera globalt", mot alla andra lönenivåer i världen. I Sverige finns inga lagar om minimilöner, vilket skapar en fullkomlig häxbrygd.

    Att lagen bidrar till hyperkapitalism är självklart (arbetskraft finns det hur mycket som helst i Sverige, det arbetsgivarna uttnyttjar den för att att hitta folk utan svenska krav på löner). Att den dessutom missbrukas å det grövsta i andra syften (av exempelvis organiserad brottslighet) är mer okänt.

    Varför säger inget normalt parti ifrån? Varför säger inte Mp ifrån?

    SD är i första hand inte ett utslag av "hat" utan en reaktion på denna extrema hyperkapitalism.

    Birger brukar ofta på ett mycket klokt sätt göra klart att människan är något mer, något annat, bortom det ekonomiska systemet.

    På i princip alla områden presenteras de skarpaste analyser man kan överhuvudtaget kan hitta. Varför är då just detta område ett undantag?

    Varför stödjer då både Mp och Birger att människor kommer till Sverige och reduceras just till detta? En kugge i ekonomin, ett medel för tillväxt, en "resurs" som Annie Lööf säger på sitt nyliberala vis.

    Människor behöver skydd i en värld av konflikter och det bör vi självklart bidra till solidariskt.

    Men den arbetskraftsinvandring som pågår är fullkomligt huvudlös, och har bara ett enda syfte: att sänka lönerna generellt. Att reducera människor till kuggar i tillväxten.

    Detta gäller inte bara de människor som kommer hit, utan även i högsta grad de som redan bor här, eftersom de lägre lönerna utövar press på hela arbetsmarknaden.

    Vi får ett samhälle där människor spelas ut mot varandra av arbetsgivarna (det är Svenskt Näringsliv som ligger bakom dessa lagar, men det har väl alla fattat) och där vi konkurrerar med låga löner istället för att konkurrera med kvalitet.

    Ett samhälle generellt byggt på konkurrens, där andra värden är underordnade. Där de enda relationer som människor ingår i, är ekonomiska relationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. men då är väl mest "invandrarproblemet" ett symtom på det du verkligen skall bekämpa; hyperkapitalismen

      Ta invandrarna med dig i kampen i stället för att betrakta den som fiender. Jag är säker på att dom är lika bekymrade över över situationen som du. Egentligen.

      Radera
    2. Med detta vill jag också säga att det är Ok att vara stolt över sitt land, och det är Ok att problematisera invandringen också.

      Radera
  17. Lisbet:

    "Men nej, har svårt att tro att rädsla/hat/fördomar finns mer i ett politiskt parti än i något annat."

    Hur är du funtad människa? Du har alltså svårt att tro att det rasistiska partiets ledamöter är mer rasistiska än andra, ickerasistiska partiers?

    Har du också svårt att tro att det tyska nazistpartiets medlemskader var mer antisemitisk än t.ex. de tyska socialdemokraternas?

    Vakna människa!

    Vidare:

    "Ser på SD som en välkommen väckarklocka!"

    Jag ser tvärtom på SD som en dimridå som skymmer de verkliga frågorna som vi behöver ta tag i. De skiter i arbetslöshet, ökad fattigdom, privatiseringar, ett sönderfallande socialt skyddsnät. De skiter totalt i klimatförändringarna. De har ingen synpunkt på det ekonomiska system som drar ner världen i kris efter kris, som 2008 var på väg att haverera hela världsekonomin.

    De har absolut inget intressant att säga om någon framtidsfråga, like lite som fascisterna hade på 30-talet.

    Istället inbillar de lättlurade människor att deras problem, som är en effekt av 30 års nyliberal politik, beror på invandrare. Det är människor som lyssnar på SDs lögner och propaganda som behöver en väckarklocka. Men tyvärr är det alltid lättare att få folk att hata syndabockar än att förstå de verkliga sammanhangen.

    SvaraRadera
  18. Men du, birger har väl inte sagt nåt om arbetskraftsinvandringen? Har en känning av att han tvärtom sagt att facket skulle ha möjlighet att ha mer koll.
    Micke

    SvaraRadera
  19. Kritisierar man invandringspolitiken så är det också ett angrepp på den liberala marknadsekonomin och globaliseringspolitiken. Genom att arbetskraftsinvandring kan ses som ett instrument för att dumpa lönerna och hålla en en del av arbetskraften foglig och villig att acceptera allt , t.ex att flytta runt i kampen för att försörja sig .Fri rörlighet kallas det !

    All kritik mot nyliberalismen kan anses som hotfull just i dessa tider då finanskrisen har öppnat ögonen på en allt större del av befolkningen inom e.u. och allt fler betvivlar den globala marknadsekonomins legitimitet.
    Sen tillkommer ju miljörörelsens och en växande andel av "vanliga" människors berättigade oro och kritik mot konsumtions-samhället med alla dess förrödande konsekvenser.

    All denna kritik utgör självklart ett allvarligt hot mot den globala marknadsekonomins existensberättigande, och dess företrädare måste med alla medel slå tillbaka all kritik. När ett parti som SD närmar sig 10% i väljarstöd tar man fram gamla välkända knep, som t.ex mediedrev för att tillintetgöra den förhatlige fienden.Hjälper inte detta tar man till storsläggan och drar sig inte för vare sig hån eller mobbing. Vi har fått skåda flera bottenmärken i journalistik den senaste veckanoch för mig (och många med mig ) har kritiken antagit ett löjets skimmer.

    Drevet mot Håkan Juholt t.ex . För långt till vänster för att representera ett så stort och inflytelserikt parti ? Han måste bort, liksom allt till vänster om Stefan Löfven betraktas med skepis. Vänsterpartiet består av kommunistsympatisörer,och skulle väl egentligen behöva ett rejält mediedrev, men så länge de hänger kring 4-% så får de hållas, om än med ett lite' nedlåtande bemötande. Miljörörelsen beskrevs som allmänt flummig och lit'e töntig, och skulle väl helst belastas med epitetet "orealistisk".om bara inte verklighetens miljöhot stod i vägen.
    Tilltron till medias opartiskhet är en av grundpelarna i en demokrati, och när denna falerar så är det grönt ljus för all slags subversiva krafter att smyga in i samhällskroppen.Terror, fascism,kriminella gängbildningar,apokalypsens ryttare e.tc.

    Det verkligt tråkiga är väl att den növändiga kritiken mot fascism och främlingsfientlighet tappar i trovärdighet om fokus läggs på att förstöra för ett parti och dess enskilda medlemmar (+10% av väljarna ) istället för att kritisera själva kärnan i främlingsfientliheten.Det inger en obehaglig känsla av overklighet när media väljer att bortse från att två av folkpartiet representanter uttalat sig i rasistiska ordalag .Att även vår kära Astrid Lindgren ibland beskrev mörkhyade personer på ett kränkande sätt ,talar man inte heller så gärna om .
    Jag skulle vilja att vanligt folk på ett seriöst och fördomsfritt sätt iakttar vad som händer när den nyliberala marknadsekonomin kritiseras eller hotas. Medvetenhet är första steget till förändring.

    SvaraRadera
  20. Staffan frågar "Hur är du funtad människa." Svårt att svara på! Kanske inte helt riktigt funtad?

    Jo, jag ser på SD som en välkommen väckarklocka, därför att jag vill ha förändring. Har nämligen väldigt svårt att se SD:s väljare som mer lättlurade än andra eller på SD som en "dimridå." Utan tar det på allvar att de (väljarna) känner sig manade att rösta på SD som någon slags lösning.

    SD:s väljare är dem som gjort att SD sitter där de sitter. Är det i första hand så att de andra partierna misslyckats med sitt jobb? Det är dom som bjudit in SD genom att föra en politik som skiljer på vi och dem. Du skriver om "30 års nyliberal politik". Den drabbar givetvis människor nu. Vi får alla smaka på dess konsekvenser vissa säkert mer än andra och låter man känslan styra och inte skiljer på sin egen person och sak, så låter det för mig logiskt att man skyller på de andra dvs. invandrarna. Givetvis är "vi" lurade "30 års nyliberal politik" har vi upplevt. En väckarklocka är de sannerligen SD för de visar väljarnas missnöje. Så vi behöver vakna. Håller inte riktigt med om att man tvärsäkert kan säga att SD skiter i arbetslöshet, ökad fattigdom, privatiseringar..."osv. De "är"? nämligen EU kritiska. Det märkliga är att de enligt (V)nästan alltid röstar med högern och Alliansen. De borde ju rösta med (V) i EU frågor. Det kan ju tyda på att partierna har olika motiv till att vara EU kritiska. Eller så betyder det något annat t.ex. att (V) och (SD) "aldrig" kan mötas.

    Motiven styr oss och väljare och politiker har olika motiv. Ibland har vi t.om. flera motiv.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  21. @anonym fre nov 30, 12:59:00

    Du ger uttryck för en väldigt vanlig missuppfattning bland SD sympatisörer och andra flyktingmotståndare, nämligen den att endast ni vet hur den s.k. verkligheten ser ut och att vi som inte håller med er lever i vita medelklassghetton. Ändå visar forskning och mina erfarenheter att det är precis tvärtom. Människor som aldrig har träffat en färgad kan hysa de mest fördomsfulla åsikter om färgade medan de som lever bland invandrare inser att de är lika mycket individ som du och jag.
    Så du menar att en överrepresentation bland invandrare, hur nu de definieras, när det gäller överfallsvåldtäkter är ett rimligt skäl att begränsa människors möjlighet att få komma hit? Det spelar ingen roll att 99,9% av gruppen du vill misstänkliggöra aldrig begår några våldtäkter. Tycker du på samma sätt att all unga män, oavsett härkomst, som är groteskt överrepresenterade i statistiken när det gäller t.ex. grov misshandel och trafikbrott, ska få utegångsförbud efter kl sex på kvällen och inte ges möjlighet till körkort förrän dem fyllt trettio? Ska alla pappor med delad vårdnad inte få ha det längre eftersom det visat sig att män i större utsträckning än kvinnor begår incestbrott?
    //Anders S

    SvaraRadera

  22. Grundorsaken till kampanjen mot SD är att de ställer till problem om de blir större än 10 % vid valet 2014, både för höger och vänster. Nu blev det lämpligt att plocka fran några ledande SD-ares fyllesnack för mer än 2 år sedan. Det finns säkert motsvarande fyllesnack dokumenterat från andra partiers företrädare i de smarta telefonernas tid, men de göms undan tills vidare.

    Kampanjen kommer att visa sig kontraproduktiv, då valresultatet kommer att bli ca 15-20 % SD-are i rikadagen från 2015.

    SvaraRadera
  23. Birger, signaturen Lena skriver
    "det är helt riktigt att MP var noga med att utesluta de som hade åsikter som ens andades främlingsfientlighet och/eller rasism. Birger var en som var noga med detta. "ens andades" det låter drastiskt?

    Så vågar man andas...;)

    Om/när kollapsen sker så behöver vi gå tillbaka till mer lokala lösningar? Omställningsrörelsen är inne på det. Odla mer lokalt osv. Vi behöver gå vidare sida vid sida med dem som vi bjudit in från andra länder.

    Tänker såhär finns det plats för "Blå Gula" lösningar då? "Vi" har ju sådana problem med flaggan och en del har problem med kyrkor. Älskar t.ex. permakultur och vill lära mig. Men det gamla bondesamhällets slit var värdefullt också? Det är så många kulturer som ska samsas och de flesta andra verkar vara stolta över sitt ursprung och vill visa andra. Men "vi" säger ofta näää! det finns inger svenskt bara sill och nubbe. Har läst en del kring att andra tycker att det verkar som om vi "svenskar" behöver be om ursäkt för för att vi ens existerar.

    Om det upprättas en bok med alla kulturers färger i en ny tid, kan/bör vi som växt upp här vara med och färga den boken? Minnas tillbaka, tala med äldre generationer och bevara kulturarvet till eferkommande generationer. Bör vi t.ex. prata om Astrid Lindgrens böcker?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  24. Lisbeth, varför skulle det inte pratas om Astrid Lindgren? Förstår inte frågan ens. Så vitt jag förstått räknas även Birger in i gruppen "med invandrarbakgrund" och han föreläser om Elin Wägner... När partiet var ungt så var det förstås viktigt att hålla fast vid ideologiska värderingar. Då var frågan om Sjöbo central, och varje parti måste då vara extremt tydligt. Lustigt nog var det mp, v och m som var tydliga i såväl kommun- som rikspolitiken, meda c och de andra var otydliga.
    L.

    SvaraRadera
  25. Moderaterna har varit en ledande kraft för att skapa en vi- och dem-mentalitet.

    Vem minns inte hetsen mot sjuka och arbetslösa de två senaste valen?

    Vem minns inte Moderaternas dubbla bokföring kring invandringen manifesterad i valstugereportaget 2002?

    Det är i den myllan SD kunnat växa sig starka eftersom indelningen i vi och dem redan legitimerats och dessutom vunnit val.

    Alla som på något sätt är upprörda eller förvånade över SD:s framgångar borde rikta sin uppmärksamhet åt rätt håll,

    Och då är SD inte den sten man ska spotta på.

    Tyvärr tillhör också Mp den krets av partier som för en opålitlig politik i sociala frågor.

    Partiet borde i retorik och praktiska förslag agera för ett mer jämlikt samhälle. Inte minst för att partiets hjärtefråga - god miljö - inte går att åstadkomma utan social rättvisa.

    Därför är det sorgligt med Mp:s vinglande och opålitlighet i detta avseende.

    Det bidrar till SD:s framgång.

    / gorg

    SvaraRadera
  26. Själv växte jag upp med en mor med motsatt läggning. Hon skyllde allt som gick på omgivningen. Som skällsord använde hon just t-ordet - som jag avskydde innerligt och fortfarande varken vill ta i min mun eller mina tangentfingrar. "Ibland undrar jag vem jag varit om inte morsan varit den hon var." För egen del väckte min mors inställning rättviserebellen i mig under de tidiga grundskoleåren och formade mig till en person med (fixering?) vid eget ansvar. Att Aldrig lägga skulden utanför sig själv utan rejäl självrannsakan och rejäl egen ansträngning. Men nog är det intressant hur man blir den man är...
    AK

    SvaraRadera
  27. När experterna i SVT och de andra medierna lite besviket konstaterar att deras slag mot SD vänds som bumeranger tillbaka mot avsändaren, använder de ett språk som tydligt visar att de ser sig och Makten som subjektet, medan "väljarkåren" (särskilt SD:s) är objektet.

    Men det är ändå en trygghet att vi nu fått veta, att allt som vi eventuellt tyckte att Åkesson hade rätt i, det berodde enbart på att han är "skicklig" (underförstått: hal).

    Men den som ändå fruktar att SD skulle få för stort inflytande efter 2014 kan ta´t lugnt. SD får ändå inte ihop tillräckligt med folk som kan inta de erövrade stolarna. Många lär tänka på sin säkerhet inför möjligheten att Antifascistisk front, eller liknande, skulle komma tågande för att städa upp?

    YZ

    SvaraRadera
  28. L, "Varför skulle det inte pratas om Astrid Lindgren?"

    Därför att det har kritiserats en hel del att Pippis pappa är negerkung. En tysk forskare har t.om. menat att det är rasism och att böckerna om Pippi visar den vita världen. Så jag undrade om vi i framtiden kan föra dessa böcker vidare till kommande generationer. Ser dem som ett kulturarv. Ordet neger har inte alltid betraktats som rasistiskt, så kritiken är löjlig.

    Kan förstå att Lena var "STOLT" över att personer uteslöts ur MP då. Men NU då? Med facit i handen.
    Är inte SD skapat till stor del av just detta? Att människor inte vågat ens andas kring frågor om främlingsfientlighet/rasism? Utan att locket har lagts på. Så idag kanske vi alla borde resonera som så att åsikter försvinner inte bara för att människor utesluts?

    Lisbeth

    SvaraRadera
  29. Ja men, Lisbeth,menar du att partier inte skall stå för sina partiprogram? Mp har alltid varit kosmopolitiskt, alltid varit för mångkultur, varför skulle då partiet acceptera företrädare som har åsikter som de som framförts i Blågula frågor???? Det vore ju sjukt! Det är väl inte allas rätt att vara medlem i just mp?
    L.

    SvaraRadera
  30. Det blåser bistra vindar över Europa.

    I fyllnadsval till brittiska parlamentet firar UKIP (önationens motsvarighet till SD) stora framgångar och blev näst största parti.

    Regeringspartiet liberalerna blev i stort sett utplånade och det andra regeringspartiet - de konservativa - fick finna sig i att bli tredje största parti i två av tre valkretsar.

    Nationalistiska UKIP ser alltså ut att bli den stora utmanaren till Labour och de konservativa. Närmast i EU-valet där UKIP argumenterar för att Storbrittanien lämnar EU.

    Detta skrivet mot bakgrund av mitt tidigare inlägg om SD och den politiska situationen i Sverige.

    / gorg

    SvaraRadera
  31. "Människor som aldrig har träffat en färgad kan hysa de mest fördomsfulla åsikter om färgade medan de som lever bland invandrare inser att de är lika mycket individ som du och jag."

    Men det är ju inte det vi diskuterar eller är kritiska mot, hur många gånger skall detta behövas sägas? Jag har arbetat och varit kompis med många invandrare, men det gör inte immigrationspolitiken bättre. Förstå skillnaden en gång för alla.

    SvaraRadera
  32. Vad gäller A Sundholm accepterade han uteslutning, men han ville ha en klar motivering, av främst Birger Schlaug, något han aldrig fick. Nå dåså, ge den nu då Birger, om du har ryggrad. Jag lämnar motivering till de jag utesluter i mitt parti, kan du göra detsamma?

    SvaraRadera
  33. Förövrigt tycker jag att kommentarerna här visar på en demokratisk debatt vi skall ha varje dag i medierna. Jag saknar de som är kritiska mot SD och försvarar immigrationspolitiken. Alla åsikter och röster skall få göra sig hörda, kalls demokrati. Men Birger, Anders väntar fortfarande på en motivering, du kan e-posta honom privat.

    SvaraRadera
  34. "Jag lämnar motivering till de jag utesluter ur mitt parti" skriver Robsten som om det skulle räcka...

    Vem/vilka anser sig ha kapacitet att avgöra vad främlingsfientlighet/rasism är?
    Den som är fri från "skuld"? i detta fall allehanda fördomar. Det finns så många uppdelningar i samhället, som kan kallas VI och DEM-samhället.

    Det var mitt svar på din fråga också L.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  35. Så länge som sjuklövern i riksdagen inte levererar en politik som är trovärdig söker människor andra vägar. Svårare är det inte!

    Rasism och nedvärdering av människor finns i alla politiska led; se bara vilket helvete sjuka och funktionshindrade får stå ut med. Det tycks vara legetimt att trampa på de mest behövande bland svenska medborgare, men så fort någon vill diskutera invandringspolitik, då är det risk att stämplas som rasist.

    I Sverige tycks invandringsfrågan vara en helig ko. Om vi nu är så kärelksfulla: Då är det bara att öppna gränsen för alla som vill komma in i Välfärdsstaten Sverige!

    Christer

    SvaraRadera
  36. Staffan skriver:
    "Hur är du funtad människa? Du har alltså svårt att tro att det rasistiska partiets ledamöter är mer rasistiska än andra, ickerasistiska partiers?
    ...
    Vakna människa!
    Vidare:
    (refererar till Lisbeths inlägg):
    "Ser på SD som en välkommen väckarklocka!"

    S: "Jag ser tvärtom på SD som en dimridå som skymmer de verkliga frågorna som vi behöver ta tag i. De skiter i arbetslöshet, ökad fattigdom, privatiseringar, ett sönderfallande socialt skyddsnät. De skiter totalt i klimatförändringarna. De har ingen synpunkt på det ekonomiska system som drar ner världen i kris efter kris, som 2008 var på väg att haverera hela världsekonomin.

    De har absolut inget intressant att säga om någon framtidsfråga..."

    Hej Staffan
    Också jag delar Lisbeths uppfattning/inställning i frågan, liksom jag också delar Anonym fre nov 30, 02:56:00 em:
    "Kritisierar man invandringspolitiken så är det också ett angrepp på den liberala marknadsekonomin och globaliseringspolitiken. Genom att arbetskraftsinvandring kan ses som ett instrument för att dumpa lönerna och hålla en en del av arbetskraften foglig och villig att acceptera allt , t.ex att flytta runt i kampen för att försörja sig. Fri rörlighet kallas det!"

    Liksom jag också delar Robstens ord:
    "Men det är ju inte det vi diskuterar eller är kritiska mot, hur många gånger skall detta behövas sägas? Jag har arbetat och varit kompis med många invandrare, men det gör inte immigrationspolitiken bättre. Förstå skillnaden en gång för alla."

    Så Staffan jag anser du bli oss svaret skyldigt på frågan:
    Vad gör KD, Fp, M, S, C och inte minst Mp för att komma till rätta med SYMPTOMEN arbetslöshet, ökad fattigdom, privatiseringar, ett sönderfallande socialt skyddsnät, de snabba antropocena klimatförändringarna och HUVUDPROBLEMET nuvarande ekonomiska system?

    PS: I mina ögon är idagsläget Mp:s företrädare bland de mest rasistiska/som gör störst skillnad på olika människor - då de istället för att kritisera systemets fel och brister spelar ut människor mot varandra utan tillstymmelse till att försöka komma till rätta med de bakomliggande problemen!

    SvaraRadera
  37. @ Robsten

    Lars Isovaara startade ju själv katastrofen genom att ringa upp Expressen mitt i natten och berätta att han blivit rånad av invandrare.

    Han ville att tidningen skulle "flasha" nyheten.

    Vad som sedan följde var inte ett drev utan resultatet av politiskt självskadebeteende.

    Att det hela är en stor tragedi för personen Lars är en helt annan sak.

    @ Birger

    Stefan Torsell beskriver sig själv som en av grundarna av Miljöpartiet men är numera nybliven medlem med ambitioner i SD.

    Hur central var han vid Mp:s tillblivande? och på vilket sätt kom han att representera partiet?

    /gorg

    SvaraRadera
  38. Lars beteende var långtifrån optimalt, erkännes. Och han har också tagit konsekvenserna. Ringa Expressen? varför inte ringa Daniel Poohl på samma gång. Så jävla dumt.

    SvaraRadera
  39. En rättelse. i "mitt" parti är det medlemsutskottet som utreder personärenden. Därefter skickar de ärendet till PS. Som tar beslut i frågan. Jag menade alltså de jag väcker ärenden emot. Det har hänt två gånger under min tid i partiet och det har rört sig om dedikerade stormdårar.

    SvaraRadera
  40. Det är nog inte vanligt att professionella föredragshållare säger något positivt om SD. För vem skulle vilja boka en sådan person, om det är känt att hen har "befläckat" sig? Kampen för levebrödet går föst.

    SvaraRadera
  41. Småländska "föst" = först.

    SvaraRadera
  42. Den som är utan skuld kastar första stenen.

    Jag har vid mer än ett tillfälle vaknat upp dagen efter och känt mig tvungen att söka upp en person för att be om ursäkt - EFTERSOM JAG SKÄMDES FÖR DET JAG SAGT ELLER GJORT.

    Att skämta bort ett samhällsproblem duger inte Birger.

    SvaraRadera
  43. Tar det igen...

    SD - en reaktion på den hyperkapitalism som dåligt reglerad invandring obönhörligen för med sig.

    Gåtan: att de etablerade partierna accepterar den hyperkapitalism, anonymisering av samhället, och rovdrift på människor som pågår.

    Tragiken/komiken: att man sedan blir förvånad över att väljarna gör som de gör. De övriga partierna har väl liksom själva skapat hydran.

    Varför? För att de inte förstod att de ekonomiska lagarna kring utbud och efterfrågan även gäller arbetskraft?

    SvaraRadera
  44. Besök SD:s startsida och klicka på deras svar till Vänsterpartiet i enegifrågan!

    Som kärnkraftsmotståndare blir man knottrig av sorg. (SD vet kanske inte hur biologisk trygghet stavas.)

    Inte underligt att SD skaffar röster från sosseleden, där åtminstone de äldre vill ha mer kärnkraft.

    SvaraRadera
  45. Nyhet på Sveriges Radios hemsida den 2:a december 2012. Observera att detta sker i ett land med 8-10% arbetslöshet.

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5366220

    Det tycks som vi gått från idéer om arbetsplatsdemokrati, decentralisering, kortad arbetstid, maktdelning och social tillhörighet - till försäljning av anställningar à 100.000 kr på McDonalds.

    Hur ska man som grön reagera? Vad ska man tycka? Vad ska man rösta på?

    SvaraRadera
  46. Anders Sundholm sägs ha varit grön en gång i tiden, men gått över till SD. Hur en kärnkraftsmotståndare kan trivas där, är en gåta för sig.

    Men på hans hemsida finns ett citat av Birger.
    Av detta att döma behöver skillnaden mellan de båda inte vara särskilt stor.

    SvaraRadera
  47. Nya partier som tar sig in i riksdagen gör det för att de etablerade partierna inte gör ett gott jobb.

    Miljöpartiet tog sig in i riksdagen därför att de etablerade partierna inte gjorde ett gott jobb i miljöfrågan.

    Sverigedemokraterna tog sig in i riksdagen för att de etablerade partierna inte gör ett gott jobb i invandringspolitiken och i
    integratationspolitiken.

    SvaraRadera
  48. "Anders Sundholm sägs ha varit grön en gång i tiden,"

    Han är fortfarande grön, vad trodde du? Han bara en annan åsikt i immigrationspolitiken. Han har ingen annan åsikt i miljöfrågor än när han var med i MP. Har jag rätt så tillhörde Anders dessutom grundarna av partiet, men jag är inte säker.

    Jan Milld var en annan av grundarna till MP. Han tjafsade med några skinnskallar om Sverige tjänade eller förlorade på immigrationen. För att bevisa att dessa idioter till skinnskallar hade fel började han forska i ekonomiska siffror och andra uppgifter. Det slutade som bekant att han lämnade MP och startade blågula frågor. Skinnskallarna hade mer rätt än de själva visste om. Alltså Milld kom fram till att det var ännu värre än vad skinnskallarna påstod.

    SvaraRadera
  49. Nä, det är bara Per Gharton som nämns vid grundandet av partiet. Birger har nog koll så hans ord är väl de som gäller i frågan om grundandet av partiet.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Miljöpartiet

    SvaraRadera
  50. Jag kommer förresten ihåg när Gharton var Folkpartist. Han sade en massa bra saker när han i träskor framträdde i något debattprogram. Bl.a. att det behövs röras om i grytan, både av maktskiften och nya partier, makten korrumperar nämligen. Kloka ord Per.

    SvaraRadera
  51. Robsten SD stödjer utvidgning av RUT-avdraget för läxhjälp. Som vanligt röstar de med alliansen?

    Alliansen är goda lakejer till EU. Det enda partiet som är EU kritiska förutom SD är V. (MP???) Jonas Sjöstedt har vid flera tillfällen klagat på att ni "alltid" röstar med alliansen i EU frågor.

    Tänkte att nu passar jag på att fråga. EU är ju inrikespolitik numera. Hur kommer det sig att SD röstar med den EU vänliga alliansen i så många sakfrågor? Det får mig att undra över SD:s motiv till att vara EU kritiska.

    Lisbeth

    SvaraRadera
  52. Lisbeth. SD har en dubbelhet som är svår att tolka.

    SD kallar sig nationalister. Men en av SD:s lokala ledare, Anders Sundholm, kallar sig (på en video) för internationalist, samt att partiprogrammet skulle få en annan utformning i detta med nationalism, om han finge bestämma.

    SD är emot EU, vilket kan synas sympatiskt. Samtidigt stöttar de Alliansens politik vad gäller EU, som du helt riktigt påpekade.

    SD tar inte allt för ofta ordet miljö i sin mun. När det händer, då är det kärnkraften som lyfts fram. På den punkten borde särskilt FP vara nöjda.

    SD kallar dig demokrater. Men är för monarki. Det är de inte ensamma om, gu´bevars. Vore dock roligt att få veta, på vad sätt en viss livmoder garanterar demokratin till rikets högsta ämbete bättre, än vad valsedeln gör.

    Hittills har SD stött Israels politik. Vad säger nu SD om hotet att bygga vidare på ockuperad mark?


    Vad gäller Alliansen i övrigt, så verkar den förbereda sig för skiftet på världsarenan, där Kina seglar upp och tar ledartröjan. Det kanske förklarar kaxigheten mot USA i omröstningen om Palestinas status.

    Gt


    SvaraRadera
  53. Gt, Ja Alliansen verkar "förbereda sig för skiftet på världsarenan..."
    Alla elever ska kunna läsa kinesiska istället för franska, spanska, tyska.

    Diakonia "Ny rapport om EU:s import från olagliga bosättningar"

    "Diakonia kräver tillsammans med en stor grupp människorättsorganisationer att EU ska stoppa det ekonomiska stödet till israeliska bosättningar."

    Lisbeth

    SvaraRadera
  54. Varför skall man inte kalla SD nazistiskt? Typiskt försiktigt nyspråk.
    OK att de - på samma sätt som alla andra politiska rörelser- inte är exakta kopior av 30-talets motsvarighet, men likheterna är stora. Det är kris i europa, de pekar ut en grupp som syndabockar, de blandar konservativa idéer om land, familj, trygghet med vänster idéer som folkets bästa. Det är. Inte judarna den här gången, det är muslimerna, det är inte ras utan "kultur". Kalla dem kulturnazister om ni inte vill kalla dem nazister.
    Jag tror inte NSDAP förespråkade folkmord heller på 20-talet. Det är den perioden man bör jämföra SD med, inte 1941.

    Daniel

    SvaraRadera
  55. Daniel, SD är illa som de är, men att hävda att de är nazister är att förminska Hitlers illdåd och innehållet i Mein Kampf.
    Micke

    SvaraRadera
  56. Ett problem för antifascistska kritiker av Sverigedemokraterna är att en stor del av invandrararna till Sverige är muslimer och att Islam luktar mer fascism än vad Sverigedemokraterna luktar fascism.

    Antifascismen av idag lever i det förgångna och framstår som hycklare.

    Rickard

    SvaraRadera
  57. När SD hävdar att islam är likt nazismen är det som att Sveriges muslimer skulle hävda att SD är en monoteistisk religion med rötterna i judendomen och kristendomen.

    SvaraRadera
  58. Nej, islam är för efterblivet för att jämföras med nazismen. Medeltida intolerans är en bättre jämförelse

    SvaraRadera
  59. Mycket märklig mening: "Den som inte tänker på vad hen säger, säger vad hen tänker."

    Jag kan inte tolka den på annat sätt än som att när X inte tänker på vad Y säger, säger X vad Y tänker!? "Den" är alltså subjekt och "hen" objekt. Var det så du ville ha det Birre?

    Stefan L./

    SvaraRadera
  60. qljqg [url=http://www.drdrebeatscheapsales.com]cheap beats by dre[/url] qeyvsk http://www.drdrebeatscheapsales.com jlsp [url=http://www.drebeatsstudioheadphones.com]cheap beats by dre[/url] gqiuos http://www.drebeatsstudioheadphones.com jgld [url=http://www.beatsdreheadphonesonsale.com]beats headphone[/url] fapejo http://www.beatsdreheadphonesonsale.com abfqp [url=http://www.dreheadphonesonsales.com]beats by dre headphones[/url] bzekft http://www.dreheadphonesonsales.com vmehv [url=http://www.drdrebeatssales.com]beats by dre sale[/url] zqpoa http://www.drdrebeatssales.com offii [url=http://www.focsa.org.au/myreview/beatsbydre.phtml]monster beats[/url] aacto http://www.focsa.org.au/myreview/beatsbydre.phtml cmt

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.