tisdag 20 januari 2009

Tro, hopp och kärlek

Tro, lärde jag mig göra på Arne Naess livsvisdom. Han var grundare av ekosofin, den djupa ekologiska värderingsgrund som bygger på medkänsla och helhet. Skrev om honom här.

Idag klockan 12 begravs han i Ris kyrka i Oslo. Det känns konstigt. Han har ju alltid varit med.

Hopp, känner jag, hur lite det än är baserat på förnuft, inför installationen av USA:s nya president. Lär fälla en tår precis som när han talade i Chicago efter valsegern. Trots min skeptiska hållning... Och de inrikespolitiska följder det kan få för en eventuell rödgrön regering

Våra mänskliga hjärnor styrs av känslor - hur mycket vi än, i vår artspecifika hybris, inbillar oss att vi är förnuftstyrda varelser. Förnuftet är som en liten hätta som ligger över hjärnan, inte ett dyft mer. Det är därför människor känner sådan lust inför presidentbytet, det är därför rasism existerar, det är därför människor som förtvivlar och förnedras börjar känna irrationellt hat. Och det är därför jag känner hopp, och rent av stor glädje, inför tanken på Barack Obama som president.

Kärlek känner jag till födelsedagsbarnet. Nej, jag menar inte Göran Persson som fyller 60 bast idag, även om jag faktiskt kan sakna honom i den politiska cirkusen.

Jag menar förstås min yngsta dotter som fyller 25 år. Födelsedagen tillbringar hon vid bergsgorillorna i Rwanda. Grattis Hannisen!

13 kommentarer:

  1. Vackert skrivet, Birger!

    Inte ens vännen Kloker kunde ha gjort det bättre ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja, ack så tomt det är efter Arne Næss! Liksom det är efter Elin Wägner, Tage Danielsson med flera. Tänk, om vi kunde återkalla dessa giganter.

    Förresten, vore det kanske möjligt att låta Elin pryda den nya sedel, som Riksbanken har aviserat?

    Gröna tankar

    SvaraRadera
  3. "Att bli bekräftad är ett av människan största behov. Inom den etablerade vårdkedjan tycks det viktigare att läkaren blir bekräftad än att patienten blir det" skrev du i en insändare i höstas. Citatet hänger på väggen som en påminnelse.
    Ditt inlägg idag blir en bekräftesle.Försöker sen ett halvår uppmuntra kollegorna (Känslobaserad kirurgi)till precis det du skriver. Nämligen inse att förnuftet inte är mer än den där lilla hättan. (Och den lilla hättan har fått storhetsvansinne, som Åsa Nilsonne sa när hon gästade Fredrik Lindström i Vad är en människa..)

    SvaraRadera
  4. Ditt hopp är baserat på förnuft, trots att du är skeptisk. Intressant!

    Födelsedagarnas tid. Själv blev jag tonårsmorsa igår. Hur det nu är möjligt. Själv minns jag min tjugofem årsdag som igår. Nu är dottern närmare tjugofem än jag.

    SvaraRadera
  5. Det där med förnuft som hätta över hjärnans alla känslostyrda reaktioner är ett bra uttryck! Minns att du skrev en gång att vi människor har arthybris. Bra formulerat!

    SvaraRadera
  6. Det största med Barack Obama är inte han själv. Det största är de amerikanska väljarnas tydliga avsked till amerikanska rasismen - att en svart person väljs till landets president.

    Och med all respekt för Lincoln: Obama borde ha använt Martin Luther Kings bibel när han svär eden idag.

    Men - trots allt är det en stor dag idag.

    Peter G.

    SvaraRadera
  7. Grattis Grattis har en syster som är 25 men inga barn :)

    Obama sa väl i sitt youtube tal inför president spurten att han skulle göra gröna företag som föredömmen i det "nya USA" tror han hade framme ett namn macenzie tror jag företaget hette.Hoppas det blir så.

    Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst.
    Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen.
    Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
    Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre och störst av dem är kärleken.
    Pauli brev till korinterna i 1 Kor 13:4-7, 13

    SvaraRadera
  8. Roligt höra ett bibelcitat.

    SvaraRadera
  9. Dra inte in ekofascisterna i miljödebatten, snälla!

    SvaraRadera
  10. Jag vågar inte hoppas på Obama. Är inte han kusin till Dick Cheney? Bara det säger väll ganska mycke?

    SvaraRadera
  11. Tänk om jag bara ville vara en grönsak bland andra grönsaker på grönsaksnivå. Borde då inte vi gröna bilda gröna kretslopp, så snart som möjlig och se till att de blå och röda dunsterna för all tid lämnar vår planet. Om någon vill ha närkontakt så är mitt namnanrop: 090-128818

    SvaraRadera
  12. Jag tänker Marx, jag tänker Hegel,
    jag tänker Schlaug, jag tänker Obama, jag tänker jesus. Jag tänker mina medmänniskor: Att jag skulle vara med och rädda jorden är helt uteslutet. Jag är en upphöjd människa, jag säljer kullager i sydafrika. Jag älskar gärna med pojkar som säljer kullager i Sydafrika, EVA!!!
    Jag anar att det finns ett perspektiv som kan göra fortsatt liv på jorden mögligt!

    SvaraRadera

KOMMENTERA GÄRNA DET AKTUELLA BLOGGINLÄGGET- MEN LÅT BLI KOMMENTARER OCH INLÄGG OM ANNAT.

LÄGG INTE IN LÄNKAR I KOMMENTARSFÄLTET.

MÅNGA SOM VELAT FÖRA EN KONSTRUKTIV SAKDEBATT HAR UNDER ÅRENS LOPP MEDDELAT ATT DE TRÖTTNAT PÅ ATT FÅ INVEKTIV OCH STRUNT TILL SVAR FRÅN ANDRA KOMMENTATORER.

VI SOM ADMINISTRERAR BLOGGEN HAR DESSUTOM TRÖTTNAT PÅ ATT RENSA UT RASISTISKA OCH GENTEMOT MEDKOMMENTATORER KRÄNKANDE INLÄGG.

DET ÄR SCHYSST OM DU TAR HÄNSYN. OCH HELST ANVÄNDER DITT NAMN.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.